'Mobiliteitscentrum biedt meerwaarde voor werkgevers én werknemers’

Publicatie 16 maart 2021

'Mobiliteitscentrum biedt meerwaarde voor werkgevers én werknemers’

‘Ik heb een fantastisch mooie kans gekregen. Ik ben heel goed ontvangen door Visschedijk en heel blij.’ De reactie van Lina, een schoonmaakster die vanuit Asito door Visschedijk is overgenomen, omdat er voor haar door de coronacrisis tijdelijk geen werk meer was, spreekt boekdelen. Ze is één van de vele schoonmakers, die met behulp van het Mobiliteitscentrum Schoonmaak aan het werk kan blijven. Stephanie Schwering (HR-manager) en Laura Eulderink (Recruiter) zijn blij voor haar en de andere schoonmakers die zij van bedrijven overnemen in deze gekke tijd. ‘Het Mobiliteitscentrum is goed voor de schoonmaakbranche. Mobiliteit is een breed begrip, als iedereen kan aankloppen bij één loket is dat waardevol voor zowel werkgever als medewerker.’

Expert

Hoe werkt het?
Het Mobiliteitscentrum brengt vraag en aanbod bij elkaar. Heb je als organisatie overcapaciteit in medewerkers? Of zijn er vacatures beschikbaar? Beide kan je bij het Mobiliteitscentrum Schoonmaak melden. Zij matchen vraag en aanbod vervolgens met elkaar. Bij een match kan een medewerker tijdelijk collegiaal in- of uitgeleend worden bij een andere schoonmaakorganisatie.

Medewerkers van wie het contract – door de coronacrisis – niet kon worden verlengd, kunnen zichzelf melden of reageren op de vacatures die de bedrijven aangemeld hebben. De mobiliteitsadviseurs begeleiden werkzoekenden in hun zoektocht naar ander (schoonmaak)werk.

Mobiliteits Tafel
Om op een efficiënte manier vacatures en kandidaten uit te wisselen zijn er Mobiliteits Tafels georganiseerd. Dit is een digitaal moment waarbij verschillende schoonmaakorganisaties aansluiten om vraag en aanbod te bespreken. Hier zijn meerdere matches uit voortgekomen. Stephanie: ‘door deze extra tool is het contact snel en efficiënt. Het is fijn dat het mobiliteitscentrum als onafhankelijke partij ertussen zit.’

Goede afspraken
Als de werklocatie van de schoonmaakmedewerker weer opent bij zijn/haar werkgever stopt de collegiale uitleen. ‘Hier worden van tevoren duidelijke afspraken over gemaakt,’ aldus Stephanie, ‘de duur van de samenwerking, werkdagen en tijden.’ Laura voegt toe: ‘vacatures meld ik bij het Mobiliteitscentrum. Het is een enthousiaste club mensen die meehelpen om de verbinding te leggen en dat is zeker van toegevoegde waarde.’

Ga het gesprek aan
Stephanie en Laura zien het Mobiliteitscentrum Schoonmaak als iets dat voor de branche heel goed is. Mobiliteit is een breed begrip en als iedereen kan aankloppen biedt dat zeker meerwaarde. Laura adviseert iedereen die nog geen gebruik maakt van het Mobiliteitscentrum: ‘Ga het gesprek aan en ontdek waar zij je bij kunnen helpen; het levert écht iets op!’

Meer informatie?
Schoonmaakondernemers die gebruik willen maken van het Mobiliteitscentrum, kunnen contact opnemen met Schoonmakend Nederland via telefoonnummer 073 648 38 50 of zich aanmelden via het Aanmeldingsformulier.

Stephanie Schwering:
‘Door de coronacrisis is schoonmaak nog belangrijker dan voorheen. Nu krijgt schoonmaak een gezicht en dat is een positieve ontwikkeling. Het mobiliteitsbureau vind ik een goed initiatief en dit kan in de toekomst van een nog grotere toegevoegde waarde zijn voor de branche wanneer je begrip mobiliteit breder gaat inzetten.’

Laura Eulderink:
‘Ik ben sinds augustus 2020 recruiter en verantwoordelijk voor de vacatures door heel Nederland en meld bijna al onze vacatures rechtstreeks bij het Mobiliteitscentrum. Er zijn al diverse schoonmakers van wie het contract door de coronacrisis niet verlengd is bij ons op gesprek geweest, en een aantal is bij ons gestart. Dat werkt heel snel en goed!’

'Het tempo waarin het Mobiliteitscentrum Schoonmaak is opgezet is bewonderenswaardig.’

Gerelateerd