‘Kracht en energie om het verschil te maken.’

Vereniging 23 juli 2021

‘Kracht en energie om het verschil te maken.’

Als je het hebt over een vrouw die kracht en ambitie uitstraalt, dan heb je het over Rolien van Groeningen, DGA van KSV Facilitair & Domestic-Outsourcing. Ze wil graag een fundament neerzetten voor de schoonmaker, om te laten zien dat schoonmaak echt een vak is, dat waardering verdient en kwaliteit oplevert. Ze is trots op haar bedrijf, waar ongeveer 130 medewerkers dagelijks voor aan het werk zijn. ‘We hebben inmiddels grote en internationale klanten, die loyaal zijn omdat we staan voor Kwaliteit Service en Vertrouwen. “Het beschikken over een betrouwbaar personeelsbestand is deze dagen een groot goed en dat koesteren we. De organisatie, maar ook ikzelf zijn op meerdere fronten enorm in beweging en dat voelt ontzettend goed. Als kers op de taart ben ik afgelopen jaar geplaatst op de lijst ‘The Next Women’. ‘’

Experts

Waarom schoonmaak?
Rolien: ‘Het is nooit een bewuste keuze geweest om in de schoonmaakbranche te werken. Mijn carrière begon in de zorg. Schoonmaak kwam toevallig op mijn pad, maar nu ik eenmaal in deze dynamische branche werk, wil ik er niet meer weg. Ik sta vanaf 2003 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ga elke dag met plezier naar mijn werk. Door overnames zijn we gegroeid en staan we waar we nu staan. Ik zie nog super veel uitdagingen en kansen binnen onze branche.’

Waar ben je trots op? 
‘Zeker afgelopen jaar is bevestigd dat we een gezonde en sterke organisatie zijn. Daar werken we hard voor en daar ben ik enorm trots op! Onze bedrijfsnaam staat voor kwaliteit service en vertrouwen en dat zijn de pijlers voor onze dienstverlening. Om dat te realiseren moet je een team om je heen creëren die dit uitstraalt en dat is volgens mij gelukt. Ik vind het belangrijk dat medewerkers doen waar ze goed in zijn en lekker in hun vel zitten. Cerena Kater (Manager bedrijfsbureau) vult aan: ‘De organisatie is de afgelopen vier jaar geprofessionaliseerd en enorm gegroeid. We hebben voet aan de grond binnen de schoonmaakbranche.’

Hoe komen jullie aan personeel?
Cerena: ‘We plaatsen vacatures online, maar het is natuurlijk het leukste als medewerkers andere medewerkers aandragen. Rolien: ‘Verantwoordelijk zijn voor personeel is tweeledig. We hebben allemaal onze eigen verantwoordelijkheid binnen de organisatie en daar is men zich van bewust. Ik druk op de knop qua salaris maar zij moeten het werk doen. Het een kan niet zonder het ander. Zelf heb ik nog regelmatig contact met mensen waar het even niet soepel loopt en sturen we een bloemetje of persoonlijke kaart. De essentie van mijn bedrijf is contact met zowel klanten als personeel, dat is mijn intrinsieke motivatie om te ondernemen. Het zijn de kleine dingen die het doen.’ Cerena: ‘We organiseren dus regelmatig extraatjes voor ons personeel. Dat draagt bij aan de loyaliteit en betrokkenheid.’

Waarom Aspirant-lid?
‘Meer kennis over wat er speelt in de branche is de reden geweest om lid te worden,’ aldus Rolien. ‘Recent hebben we bijvoorbeeld te maken gehad met overname van personeel. Dan kunnen we de cao-helpdesk bellen. Ook helpt het OSB-Keurmerk om onze kwaliteit nog beter uit te dragen. We willen dan ook graag volwaardig lid worden in de toekomst.’ Cerena vult aan: Het is een kennisplatform en samen met andere bedrijven staan we nog sterker.’ Rolien besluit: ‘tot nu toe heb ik nog nooit van een klant de vraag gehad waarom we geen lid waren. Het is aan schoonmakend Nederland zelf om uit te dragen waar zij voor staan en wat dit betekent voor hun leden. Het helpt als de wereld buiten schoonmaakland ook de voordelen van het werken met een lid kent.’

Wat is je uiteindelijke doel?
‘We werken echt van onderaf, wat hebben we nodig? Ik probeer het vanaf een andere weg aan te vliegen en bij opdrachtgevers goed te onderbouwen waarom we tot ons voorstel komen. Door het algemene personeelstekort, maar ook door het creëren van bewustwording bij opdrachtgevers (en hun personeel) dat de schoonmaker een persoon is en geen machine zie ik verandering en beweging binnen de branche. Dat is precies de uitdaging die ik nu voel: schoonmakers een podium geven, want dat verdienen ze! We zijn allemaal mensen en leveren kwaliteit ten gunste van een leefbare wereld. Zo ben ik een groot voorstander van dag schoonmaak, zodat iedereen weet wie de schoonmaker is en daar respect voor toont. Maar ook het feit, dat de schoonmaker weet wie zijn of haar klant is. Dat veroorzaakt nog meer het gevoel van betrokken- en verantwoordelijkheid.’

Ook interesse in het (aspirant)lidmaatschap?
Ga naar Aspirant lidmaatschap - Schoonmakend Nederland

 

Gerelateerd