Twaalf kandidaten voor Golden Service Award naar finale

Nieuws 12 oktober 2022

Twaalf kandidaten voor Golden Service Award naar finale

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie: Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in de running. Eind november wordt bekend wie de winnaars zijn. 

Expert

Hartverwarmende inschrijvingen

Op basis van diverse criteria werden de kandidaten beoordeeld, waarna de jury drie finalisten per categorie selecteerde om door te gaan. Dat betekent niet dat de afgevallen kandidaten niet goed waren, benadrukt de jury. Integendeel. 'Uit de vele en hartverwarmende inschrijvingen blijkt dat er veel toppers in de schoonmaakbranche rondlopen. Ze zijn echt het gezicht van ons vak en we mogen terecht trots zijn op hen.' Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging kwamen de volgende genomineerden uit de bus:

Schoonmaker van het Jaar 2022

Douwe Feenstra – Gom Offices - locaties in Noord-Nederland

Douwe is zeer betrokken bij de organisatie Gom maar vooral ook bij de individuele klanten. 'Overal waar hij komt en zijn werk uitvoert, krijgt hij een tien met een griffel. Zijn werkzaamheden zijn zeer uiteenlopend en dat maakt hem een duizendpoot. Flexibel, inlevend en sluit zijn werkzaamheden naadloos aan bij het primaire proces. Als een ondernemer ziet hij zijn werk en vult dit ook naar eigen inzicht in. Hij zorgt voor een goede organisatie en planning in zijn werk. Daarbij denkt hij mee en dat resulteert altijd in een optimaal resultaat.'

Monique Schmitz-Puts - Hago Nederland - Basisscholen Montessori en Aan de Roer - Roermond

Monique is een medewerker die altijd klaar staat. 'Zij is altijd bereid om te helpen als er ergens een probleem is. Dankzij haar vrolijke en altijd opgewekte karakter is zij een graag geziene medewerker op de locaties. Zij heeft op iedere locatie direct een klik met zowel het schoonmaakteam als de klant. Naast haar prettige karakter levert Monique altijd een kwalitatief hoogstaande dienstverlening en zijn alle metingen altijd ruim voldoende. De kleine aandachtpuntjes die voortkomen uit een meting pakt zij direct op en maakt ze, als dat nodig is bespreekbaar met haar leidinggevende en de klant. Monique denkt actief mee in oplossingen en helpt bij het herindelen van schoonmaaktaken en methodes. Kortom Monique heeft het complete pakket.'

Antonio Almeida - Beerco Schoonmaakgroep - Schiemond

Antonio is toegankelijk, sociaal en zorgt dat het werk altijd op orde is. 'Toen ze op locatie hoorden dat Antonio werd genomineerd, waren ze allemaal super enthousiast en trots. Antonio kent het vak. Als hij vrij is, dan regelt hij zelf vervanging. Naast goede prestaties op werkgerelateerd gebied, laat Antonio ook net dat beetje extra zien. Zo wil hij graag zijn sociale bijdrage leveren door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een rondleiding te geven op zijn locatie. Hij wil hen hiermee een kans te bieden om te komen werken.” Inmiddels werkt Antonio ruim dertien jaar bij Beercoo en tien jaar op de locatie Schiemond. “Hij voelt zich verantwoordelijk voor de locatie en hij staat er ook voor open dat verbeteringen op een goede manier worden opgepakt. Klachten die direct via de klant bij hem komen lost hij direct op. Daar hoeft de leidinggevende niet eens aan de pas te komen.'

Leidinggevende van het Jaar 2022

Kim van de Laarschot – CSU - SWZ Zonhove  - Son en Breugel

Kim is een hele warme persoonlijkheid, een doorzetter en ze heeft een enorme inzet. Ze heeft oprechte aandacht voor haar medewerkers, cliënten en contactpersonen. 'Ze komt haar afspraken altijd na en wordt door iedereen op handen gedragen. Zowel door collega’s, medewerkers, leidinggevende en contactpersonen van haar klanten. Kim altijd vrolijk en heel flexibel. Je kunt haar dag en nacht bellen en staat altijd paraat om te helpen. Niets is voor haar te veel. Medewerkers gaan voor haar door het vuur. Kim krijgt het voor elkaar met haar geweldige gevoel voor humor, haar taken waar te maken en kan met iedereen een goed gesprek voeren. Klachten oppakken, lastige gesprekken voeren het maakt haar niks uit. Ze weet de sfeer erin te brengen. Kortom, ze is een geweldige leidinggevende voor CSU met heel veel capaciteiten. Ze neemt sinds dit jaar de nieuwe medewerkers bij CSU zorg in de eerste maanden onder haar hoeden. Ze nodigt ze uit voor een introductiebijeenkomst en neemt alles door.'

Maureen Hermens – EW Facility Services - locaties in Hilversum, Naarden, Harderwijk, Nijkerk, Huizen, Bilthoven, Almere en Amersfoort

Maureen is een bijzonder flexibele leidinggevende en behaalt altijd goede resultaten. 'Maar haar echte gave zit in de rust die zij uitstraalt en die zij altijd kan bewaren. Ze zegt niet snel ‘nee’ en blijft altijd vriendelijk en rustig. Maureen bereidt haar zaken namelijk enorm goed voor. Je zult haar dan ook niet gauw overvallen met een onverwachte uitvraag. Het is altijd in te passen of op te lossen. En heeft ze een overdracht van een pand? Dan geeft zij de nieuwe verantwoordelijke een volledig draaiboek over de locatie. Maureen gaat innovatie of projecten niet uit de weg. Daarnaast is zij er echt voor haar collega’s. Daarom is ze ook lid geworden van de Ondernemingsraad. Op deze manier kan ze meepraten over de ontwikkelingen in het bedrijf.'

Suzanne Tingen - Balanz Facilitair - Deltion College Zwolle

De collega’s die vorig jaar het Schoonmaakteam van het jaar waren, dragen dit jaar het geheim achter hun succes aan: leidinggevende Suzanne Tingen. 'Het behoeft waarschijnlijk dan ook geen betoog dat uiteraard ook de opdrachtgever met haar wegloopt. Suzanne staat voor aandacht voor de collega’s op de vloer. Ze neemt hier de tijd voor. Maakt niet uit hoe druk het ook is. Als aandacht geven betekent dat het een keer wat later wordt, dan is zij de laatste om daar flauw over te doen. Integendeel zelfs. Ze is zo betrokken dat het gewoon logisch voelt. Alle kwaliteiten, de ervaring, de genoten opleidingen… Het is de som der delen. Maar één ding springt eruit in het bijzonder: Suzanne is niet hiërarchisch in leidinggeven. Zodanig zelfs dat de kwalificatie Leidinggevende van het Jaar een beetje onwennig gaat aanvoelen, als ze wint. In alles gaat ze uit van gellijkwaardigheid. Daardoor is ze ook echt onderdeel van de teams en de organisaties waar ze actief is. Tegelijkertijd is het ook de sleutel waarmee ze alle deuren open weet te krijgen. Simpelweg omdat mensen het, wat het ook is, van haar wél aannemen.'

Schoonmaakteam van het Jaar 2022

Hof van Bluyssen – Amaliazorg - Asten

Dit team is van aansturingsgericht naar zelfsturend werken gegaan in de afgelopen drie jaar. 'Daarin hebben zij de coronaperiode, zeker omdat ze aan het leren waren naar zelfsturend, het met vlag en wimpel doorstaan. Op dit moment is de kwaliteit van schoonmaak uitstekend, het team werkt oplossingsgericht, besteld zelf en maakt het rooster. Dit heeft geleid tot een zelfstandig, gemotiveerd en met plezier in het werk staan. Ieder team, bestaande uit twee personen heeft een dagelijkse taak. Die wordt ‘s morgens aan de vouwtafel besproken. In het werk wordt afgetast of een ander team het werk gedaan krijgt. Dit kan liggen aan de bezettingsgraad van een cliëntenkamer of welzijn van een client. Mocht blijken dat het niet haalbaar is voor dat team zal ze worden bijgestaan door een ander team. Bij een calamiteit heeft de groep een app waarin ze elkaar informeren.'

TNO Stieltjesweg 1 – Gom Office - Delft

De vijf collega’s bij TNO Stieltjesweg zijn gewoonweg echt een team. 'Ze zijn zelfsturend en hebben een proactieve houding. Op deze manier kan er op een veilige manier de beste resultaten worden behaald. Deze resultaten zijn zowel fijn voor het team en voor Gom, maar ook voor de klant. Het team onderscheidt zichzelf bij de klant doordat zij zichzelf zien als facilitair oog van de organisatie. Dit doen zij door actief mee te kijken of bezoekers en gebruikers van de cleanrooms voldoen aan de veiligheidseisen, maar ook door hun uitstraling en contact richting de klant. Doordat ze een echt team zijn, stellen ze zich flexibel op naar de klant, maar ook naar elkaar. Ze pakken elkaars diensten op en zijn snel in staat om elkaar te vervangen. Dit wordt nog meer versterkt door het onderlinge respect en waardering, de gedeelde passie en de communicatie. Met andere woorden, dit zijn mooie resultaten voor het team, voor Gom, en ook bij de klant.'

Stichting Amare – EW Facility Services - Den Haag

Sinds aug 2021 is EW Facility Services met een compleet nieuw team als schoonmaakpartner gestart bij Amare. 'Binnen een jaar is er een zeer hecht team met veel gezelligheid ontstaan. Het team is een mix van verschillende nationaliteiten. Daarnaast werken er ook zes participanten. Iedereen heeft respect voor elkaar, is gelijk en wordt op zijn of haar krachten ingezet. De inzet van participanten vraagt meer begeleiding en energie, maar dit pakken ze goed op. Ieder teamlid is trots om bij Amare te werken. Niet alleen vanwege het nieuwe gebouw, maar ook door de diverse gebruikers van het pand en de activiteiten die er plaatsvinden. Het is een enorm gedreven en flexibel inzetbaar team. Ze willen het echt heel goed schoon houden voor de bezoekers en medewerkers. Dat is bij dit grote pand niet altijd even makkelijk. Als er een keer iets niet helemaal naar wens is van de opdrachtgever trekken ze zich dat aan en lossen ze het meteen op.'

Glazenwasser van het Jaar 2022

Martijn Kramer - Gom Specialistische Reiniging – Arnhem, Nijmegen

Naast het feit dat Martijn een uitstekende glazenwasser is, die altijd een stapje harder zet, wilde Martijn meer. 'Daarom heeft hij een leerling-glazenwasser met een beperking onder zijn hoede genomen en ondersteunt en begeleidt hij hem tot in de puntjes. Hij kan heel goed de serieusheid van het vak en dat veiligheid belangrijk is overbrengen. Maar ook dat het vak glazenwassen heel leuk is. Martijn heeft hart voor zijn werk en zijn opdrachtgevers. Hij ziet het als zijn uitdaging het werk iedere dag weer goed en naar volle tevredenheid achter te laten. Daarnaast zorgt zijn ondersteuning en begeleiding van de leerling-glazenwasser ook ervoor dat hij niet alleen het uiterste uit de leerling haalt, maar ook uit zichzelf. Iedere dag heeft wel weer een nieuw leermoment.'

Frans de Pon - Gom Specialistische Reiniging - Fontys Hogeschool - Eindhoven

Frans is een glazenwasser in hart en nieren met ruime ervaring in het werk. 'Na eerst ruim tien jaar samen met zijn maat op de bus bij veel verschillende opdrachtgevers heel goed werk te hebben geleverd, heeft hij in 2021 de stap gemaakt naar meewerkend voorman bij Fontys Hogeschool. Een stapje omhoog. Dat heeft hij dubbel en dwars zelf verdiend. In dit team heeft hij een echte voorbeeldfunctie. Dat schept een verwachting, maar hij pakt het goed en serieus op. Zonder uit het oog te verliezen dat werk leuk moet zijn en moet blijven. Frans communiceert goed communicatie met de klant en collega’s. De voor- en nabespreking zijn hierin heel belangrijk: vooraf meldt Frans zich netjes aan en neemt de werkzaamheden door. Na het geleverde werk is de controleronde samen met de opdrachtgever cruciaal. Tijdens deze ronde wordt alles nog even besproken.

Michael Campbell - 1nergiek

Michael waardeert het gevoel van vrijheid als glazenwasser. ''Je bent een ondernemer met eigen toko. Hij is goed in zijn vak en geniet van de vele contacten met zijn vaste opdrachtgevers. Hij houdt van het werken in een loyaal en gezellig team bij een organisatie die hem waardeert, luistert en waar hij zichzelf kan zijn. Als kleine jongen ging hij met zijn oom de wijk in om ramen te lappen. Het was direct duidelijk dat de opleiding tot lasser het niet ging worden. Michael post spontane film- en fotoacties op social media. Iedereen kent Mikey Mikey. De collega’s die met hem werken worden vanzelf ook ‘beroemd’. Hij is een inspiratie voor anderen. Als je trots bent op wat je doet, maakt het niet uit wat je doet. Iedereen ziet de persoon Michael als eerste en dan pas dat hij glazenwasser is. Hij maakt zijn vak bijzonder en laat zien dat het een verantwoordelijk en serieus vak is waar je ook nog eens elke dag een feestje van kan maken.'

Over de Golden Service Awards

De Golden Service Awards hebben een helder doel: een stevige bijdrage leveren aan de kwaliteit en imago van de schoonmaaksector. Werken aan het belang en het bevorderen van de zichtbaarheid en uitstraling, als onafhankelijk en kwalitatief sterk platform. Met dank aan de ambassadeurs die achter de Golden Service Awards staan. Dat zijn Alpheios, CSU, EW Facility Services, Gom, Numatic en Schoonmakend Nederland. Zij maken deze verkiezing mede mogelijk.

Gerelateerd