Portret

‘Dichtbij jezelf blijven en je gevoel volgen’

De Zwart Schoonmaak bestaat 75 jaar

De Zwart Schoonmaak 75 jaar, maart 2021 (Schoonmakend Nederland).jpgBij binnenkomst in het bedrijfspand van De Zwart Schoonmaak in Warmond voel je vrijwel direct de huiselijke sfeer. Hun trouwe viervoeters blaffen uitgelaten bij aankomst. Dit typeert moeder en dochter Mary en Daisy Waasdorp bij uitstek. ‘In het ondernemen blijven we zo dicht mogelijk bij onszelf. We volgen ons gevoel en zeggen ja op alles dat ons energie geeft.’

Deze energie stralen ze uit en brengen ze over op hun medewerkers. ‘We geven medewerkers een beleving mee. Gaan ze vol plezier naar hun werk, dan is dat voor ons fijn.’ En dat loont: ‘Vorig jaar is er een medewerker met pensioen gegaan, die 32 jaar bij ons in dienst was,’ zegt Daisy.

Familiair

Daisy begint, net als haar grootvader (zie tijdlijn), al op jonge leeftijd met meekijken in het familiebedrijf. ‘Schoonmaak is mij met de paplepel ingegoten,’ vertelt Daisy, die nu bijna 20 jaar in de zaak werkt en inmiddels mede-eigenaar is. ‘Hoewel ik eerst accountancy deed, ben ik, op aanraden van mijn toenmalige werkgever, toch in ons bedrijf gestapt, om het zo binnen de familie te houden.’ Hoewel ze de bedrijfsvoering samendoet met moeder Mary, worden de teugels steeds meer losgelaten. ‘Ik heb er vertrouwen in dat Daisy de zaak kan gaan overnemen. Ze is er klaar voor,’ aldus Mary.

Op 13 maart dit jaar vieren ze hun 75-jarig jubileum. Hoewel uitgebreid vieren niet zo goed lukt in deze gekke tijden, willen ze dit zeker niet ongemerkt voorbij laten gaan. ‘We komen in een regionaal zakelijk magazine op de voorpagina; daar zijn we enorm trots op,’ zegt Daisy. ‘Al is het niets voor ons om op de voorgrond te treden.’

Meneer de Zwart 

Mary hoorde in het verleden, en zelfs nu hoort Daisy het soms, de verbazing bij mensen over beide vrouwelijke eigenaren. ‘Dat is heel stigmatiserend. Dan vraagt iemand aan de telefoon: ‘Mag ik meneer De Zwart spreken?’ Ze zijn erg blij dat er steeds meer vrouwen bij bedrijven aan het roer staan. Hoewel ze het niet altijd met elkaar eens zijn, zitten ze grotendeels op één lijn en dat helpt: ‘Ons personeel en klanten merken dat ook, mensenkennis krijg je wel na al die jaren; je weet precies op wie je kunt bouwen. Dat draagt bij aan de sfeer. We leveren de juiste middelen en materialen en geven medewerkers een stem,’ voegt Mary toe. ‘We waarderen wat ze doen en dat voelen zij ook; dat levert kwaliteit op.’

‘Zijn jullie dit pand tegen corona aan het ontsmetten?’

Gekke tijd

Hoewel ze veel last hadden van gesloten deuren bij hun klanten tijdens de eerste coronagolf, is dat nu minder het geval. ‘De schoonmaak gaat aangepast door, met minder mensen op kantoor,’ vertelt Daisy. ‘Het is zelfs nog nooit zo belangrijk geweest als nu,’ beaamt Mary, die blij is dat de schoonmaker eindelijk een gezicht krijgt. ‘We staan op het prioriteitenlijstje van de klant; schoonmaak is onmisbaar voor een gezonde samenleving.’
Hoewel de uren per schoonmaker iets zijn gedaald door de crisis mogen ze niet klagen. ‘We schuiven in ons team van schoonmakers en glazenwassers om iedereen aan het werk te houden. We hoeven geen medewerkers naar huis te sturen, al baart de daling van de uren per medewerker mij wel zorgen,’ legt Daisy uit. We doen ons uiterste best onze medewerkers aan het werk te houden. Dat lukt best aardig, daar ben ik tevreden mee.’
Daarin schuilt ook het geheim van hun 75-jarig bestaan: er zijn voor je medewerkers. ‘Zij zijn de basis van De Zwart Schoonmaak, zonder hen zijn we nergens,’ voegt Mary toe. ‘En we zijn blij dat we zowel kleine bedrijven als particulieren als klant hebben. Daar gaat het meeste werk door.’

Innovatie

‘Bij vernieuwingen testen we eerst alles,’ aldus Daisy. ‘We moeten overtuigd zijn van de toegevoegde waarde. Dan pas investeren we erin. Zo hebben we net een elektrische borstel aangeschaft voor het reinigen van zonnepanelen. En de laatste jaren zijn we nóg duurzamer gaan ondernemen, een fijne ontwikkeling, waar het imago van de schoonmaak door verbetert.’

Blik op de toekomst

‘Ik heb mijn aandeel gehad,’ grapt Mary. Al vindt ze het lastig om los te laten, ze probeert het steeds meer. ‘Mijn vader vond het lastig om van papier naar computer over te schakelen. Zo probeer ik alle noviteiten aan Daisy over te laten. Zo kan ik langzaamaan iets meer afstand nemen.’ Door het vroegtijdig overlijden van haar vader, heeft Mary op zakelijk gebied alles zelf moeten ontdekken. Dat probeer ik bij Daisy ook. Soms is het voor Daisy wennen, maar het voelt goed om het op haar eigen manier te doen. ‘Ik heb zin in de toekomst en ga alle mogelijkheden benutten!’ besluit Daisy. En zo blijft de geschiedenis zich herhalen en De Zwart een authentiek familiebedrijf, met een frisse blik op de toekomst.

Tijdlijn

  • 1946    Mary’s grootvader start een glazenwasserij in Sassenheim. Zoon Koos stapt jong in het bedrijf als glazenwasser.
    1954    Ruud, de broer van Koos, stapt in het bedrijf.
  • 1972    Mary’s grootvader stopt in het bedrijf, de twee broers nemen het over.
  • 1978    Koos start ‘Schoonmaakbedrijf Mary’, samen met zijn vrouw.
  • 1986    Het bedrijf verhuist naar Lisse.
  • 1989    Er wordt een stuk grond gekocht op Meer en Duin.
  • 1990    Feestelijke ingebruikname van het pand in Lisse.
  • 1996    Mary bouwt, samen met haar broer Carl, het bedrijf uit.
  • 2007    Het bedrijf wordt opgesplitst en Mary verhuisd met een deel terug naar Sassenheim. Daarbij stapt haar man in en wordt De Zwart Schoonmaak een v.o.f.
  • 2013    Dochter Daisy wordt mede-eigenaar
  • 2017   Verhuizing naar nieuwgebouwd pand in Warmond.
  • 2021   75-jarig jubileum De Zwart Schoonmaak

Bedrijfsjubileum in 2021?
Meld je bij Schoonmakend Nederland
Vier je binnenkort een jubileum met je bedrijf? 25, 40,50 of nog meer jaar? Meld je dan bij Schoonmakend Nederland voor een bijzonder portret. schoon@schoonmakendnederland.nl