Actueel

Nationale ramp in Limburg
‘Staande ovatie voor alle reconditioneerders’

Terwijl heel Nederland vakantie vierde, hielpen onze schoonmakers, specialistische reinigers en reconditioneerders Limburg weer op de been. Na het wegpompen van de miljoenen liters water, werd de schade opgenomen en kon de grote schoonmaak beginnen. Het echte reconditioneringswerk nam vele weken in beslag, omdat gebouwen eerst door en door droog moesten zijn. Hulde aan onze betrokken toppers die zich met hart en ziel inzetten voor de slachtoffers van deze ramp. Schoon maakt echt mogelijk!

Actueel_Reconditionering_1, oktober 2021 (Dolmans) Actueel_Reconditionering_2, oktober 2021 (Dolmans).jpg Actueel_Reconditionering_1, oktober 2021 (Polygon)

Samenwerking in noodhulp

Hoewel de ramp in Limburg plaatsvond, kwamen vanuit het hele land hulptroepen ter plaatse. Stichting Salvage, een onafhankelijke stichting opgericht door brandverzekeraars, die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars, hielp samen met de brandweer in de opvang van gedupeerden. Zij schakelden reconditioneringsbedrijven in om de schade aan bedrijfspanden, inventaris, huizen en inboedel zoveel mogelijk te beperken. De reinigingsspecialisten pompten het kolkende water weg en stelden huisraad en inventaris veilig of zorgden voor opslag elders. Stichting Salvage zorgt voor snelle schakeling met getroffen gemeenten en verzekeraars.

Reconditionering onmisbaar

Onze reconditioneringsbedrijven waren op dat moment onmisbaar. Omdat ze ervaring hebben in noodsituaties waren ze razendsnel ter plekke om te helpen.

Frans Koenders (Koenders Multi Care): ‘Inmiddels zijn we in Zuid-Limburg gewend aan de jaarlijkse zondvloeden in mei/juni. Onvoorstelbaar hoe de inwoners van de getroffen dorpen en regio’s er al mee omgaan. Maar deze ramp is immens, zo groot hebben we nog niet eerder meegemaakt. Zo hebben we een ondergelopen bioscoop droog gepompt, gezogen en drogers geplaatst. En gedurende de day after voor woningstichtingen liftschachten en kelders drooggezogen. Zelf keer ik altijd met een voldaan gevoel terug naar kantoor of bed in de wetenschap dat we mensen te hulp zijn geschoten, die daar weer zeer dankbaar voor zijn.’

Ook Rob Meershoek (Dolmans Calamiteiten Diensten B.V.) heeft met alle medewerkers alle zeilen bijgezet: ‘Wij hebben veel extra ploegen die kant op gestuurd en ook extra projectmanagers. Zij zijn de eerste weken zeven dagen per week langs alle schades gereden en hebben teams aangestuurd. Tot op de dag van vandaag komen er nog schades binnen, en rijden er nog steeds zo’n vijf tot tien extra ploegen rond.’

Willem Quix (projectleider Zuid bij Dolmans) helpt mee in de ondersteuning en organisatie van het rampengebied in Limburg. ‘De werkzaamheden zijn heel divers, van leegzuigen en schoonspuiten van kelders tot keukens en wanden eruit halen. We proberen uiteraard om alles in de oude staat terug te brengen. Ik ben het meest trots op de samenwerking tussen alle collega’s. We helpen elkaar deze megaklus te klaren. Binnen Dolmans hebben we de schades in korte tijd binnengekregen. We zijn zelfs in de weekenden doorgegaan. Vanuit heel Nederland hebben alle vestigingen geholpen om de vestiging Maastricht te ondersteunen. Dan ben ik trots dat ik voor een bedrijf als Dolmans werk, waar iedereen voor elkaar klaarstaat. Je ziet managers die al vier of vijf weken meehelpen naast het draaiende houden van hun eigen vestiging. Dat is gewoon magnifiek. Thomas van der Weijden (regiomanager Zuid) hielp drie weken mee om gedupeerden gerust te stellen. Dat geeft een boost aan onze teamspirit. Als je een oud vrouwtje ziet dat in je armen springt om je te bedanken, dan weet je dat je goed bezig bent.’

Ook Polygon heeft met man en macht gewerkt om de gedupeerden zo goed mogelijk te helpen. Marlies van der Meulen (Algemeen directeur van Polygon Nederland): ‘Door de omvang van de ramp hadden onze Limburgse vestigingen meer mankracht en apparatuur nodig. In overleg met Stichting Salvage en verzekeraars werd extra mankracht ingezet en zoveel mogelijk pompinstallaties en droogapparatuur vanuit andere vestigingen naar Limburg vervoerd. De kracht van water is immens. Toen het water terugtrok uit de huizen, begon het echte opruimen. Te repareren meubels en apparatuur zijn elders opgeslagen of overgebracht naar onze speciale droogkamers. Wat niet te redden was, werd afgevoerd. Vervolgens moeten, afhankelijk van hoe hoog het water stond, de vloeren, de deuren, het behang en keukens worden verwijderd. Ook ik bezocht het rampgebied. Wat erg kenmerkend was voor Limburg, is dat er naast alle opruimacties ruimte was voor het persoonlijke verhaal. Gedupeerden hadden daar zoveel behoefte aan en dan is het extra fijn dat je kunt helpen. De bereidwilligheid en het inlevingsvermogen van onze mensen is zo groot. Er werden vakanties afgebroken en vanuit het noorden kwamen medewerkers naar het zuiden om mee te helpen. Je kunt je haast niet voorstellen wat vijftig centimeter water doet met een huis. Je voelt de impact nog beter als je ter plaatse bent en met gedupeerden praat. Ik ben enorm trots op onze mensen. We konden écht op ze rekenen en dat doet enorm veel.’

Bij Sebastiano Janssen (R. Janssen B.V,) uit Sittard kwam zelfs SBS 6 meekijken: . ‘Wat zijn we trots op onze schoonmaakhelden, die zoveel weken lang extra werk hebben verricht om alle gedupeerden te helpen. We hebben zoveel mogelijk proberen te schuiven om een team van 35 man in te zetten als reconditioneerders. We zijn veel gewend, maar vooral de omvang was onvoorstelbaar. Parkeergarages, die vol met water stonden, hebben we met behulp van vrachtwagens en pompinstallaties leeggepompt. Wij wensen iedereen veel sterkte in deze moeilijke periode. Het was een hele gekke en bizarre tijd. Daarom werkten onze schoonmaakhelden kosteloos bij Limburg oet de druo, het mooie initiatief om geld in te zamelen voor alle gedupeerden.

Doorlooptijd schadeherstel

Naast reinigingsspecialisten hebben reconditioneringsbedrijven ook technici in dienst met verstand van droogtechnieken. Zij doen vochtmetingen in muren en vloeren om vervolgens een passend droogplan op te stellen. Elk huis of bedrijf is anders en ook de hoogte van het water heeft invloed op het droogplan en de herstelwerkzaamheden. Daardoor kan de doorlooptijd van het herstel zo uiteenlopen. Soms duurt het dagen of zelfs weken of maanden.

Op weg naar volledig herstel

Omdat het herstel van woningen en bedrijfspanden soms weken of maanden duurt, is het zaak dat schadebehandelaars, schade-experts, reinigingsprofessionals, technici en andere schadeherstellers contact houden over de voortgang. Met de klant én met elkaar. Een nieuwe start en ondersteuning voor gedupeerden wordt mogelijk gemaakt door een goede samenwerking. Zonder onze reconditioneerders was dit niet mogelijk geweest.