Innovaties in de schoonmaakbranche
Schoner, sneller, groener en veiliger
De schoonmaakbranche ontwikkelt zich razendsnel. Het werk moet schoner, sneller, groener én veiliger. Innoveren is daarom noodzakelijk. Niet zo gek dat er op 19 augustus, tijdens de zevende live uitzending van Captains of Cleaning, uitgebreid aandacht werd besteed aan dit thema. RTL-Z Presentator Rens de Jong interviewde vier directeuren uit de schoonmaakbranche over specialistische schoonmaak. Ruim 10.000 belangstellenden keken online mee.
Op industrieterrein Kapelbeemd in Eindhoven bevindt zich het hoofdkantoor én het experience center van i-team Global, een fabrikant van high-end reinigingsmachines. In het ruim 6.000 vierkante meter grote pand kunnen klanten ervaren hoe de innovaties van i-team Global bijdragen aan schonere én gezondere gebouwen. Voor iedere branche is een zogeheten living lab ingericht: een levensechte praktijksituatie. Van een vliegtuigcabine tot een fastfoodrestaurant en van een supermarkt tot een bar. ‘Met deze living labs halen we de praktijk in huis. Zo kunnen klanten zelf ervaren hoe de apparatuur in praktijk werkt’, aldus directeur Frank van de Ven.
Live-uitzending
Naast de living labs heeft i-team Global een volwaardige tv-studio in huis. Vanuit die studio worden maandelijks live-uitzendingen gemaakt met én over de schoonmaakbranche. Tijdens de zevende editie van Captains of Cleaning schoven directeuren Peter van Gogh (Operationeel Manager bij Gom Specialistische Reiniging), Jack Stuifbergen (Commercieel Directeur bij Breedweer facilitaire diensten), Mark Hofkens (CEO bij Hofkens HIG) én Misjel de Jager (eigenaar van Floor Facility Services b.v.) aan.
Verduurzamen
Tal van onderwerpen passeerden de revue; Van impact maken met je bedrijf en het inspelen op de behoefte van de klant, tot de nieuwste trends op schoonmaakgebied én innovaties binnen de specialistische schoonmaak. Zo vertelde Jack Stuifbergen: ‘Onlangs publiceerde de VN het IPCC-rapport. Daaruit blijkt maar weer eens hoe belangrijk verduurzamen is, ook voor onze branche. Wij zijn al een heel eind op weg, nu moet de markt er nog klaar voor zijn. ’En dat kan Misjel de Jager beamen: ‘We zien bijvoorbeeld dat klanten nog altijd de voorkeur geven aan chemische schoonmaakmiddelen, omdat ze schoon associëren met lekker ruikend en glimmend. Terwijl er vele duurzamere alternatieven zijn. Wij zijn er klaar voor, nu de klant nog.’
Robotisering
Ook het thema innovatie kwam uitgebreid aan bod. Een onderwerp dat als een rode draad door de visie van i-team Global loopt. Het bedrijf is marktleider op het gebied van high-end reinigingsmachines. De i-mop (een elektrische vloerschrobmachine) wordt alom geprezen en ook de i-drive (het bestuurbare vloerschrobvoertuig) wint snel aan terrein. Rens de Jong vroeg hoe de tafelgasten bezig zijn met het thema innovatie. Mark Hofkens: ‘Robotisering is een trend. Het zorgt ervoor dat onze mensen tegenwoordig fluitend hun werk kunnen doen. Maar let wel; dit blijft een mensen-business.’
Schoonmaak Vakdagen
Aan het eind van de uitzending werden kijkers en gasten opgeroepen om zich aan te melden voor de Schoonmaak Vakdagen. Deze vinden op 9 en 10 november plaats in Expo Houten. Kom jij ook naar dé Nederlandse schoonmaakbeurs? Meld je dan aan via www.schoonmaakvakdagen.nl.Captains of Cleaning
In het online programma Captains of Cleaning gaat presentator Rens de Jong (bekend van o.a. BNR en RTL-Z) in gesprek met captains over veiligheid, schoonmaak en hygiëne. Inhoud en entertainment wisselen elkaar af en belangrijke vragen uit de sector worden beantwoord. Want hoe draagt ultieme hygiëne bij aan de resultaten en veiligheid binnen een bedrijf? Hoe zit het eigenlijk met duurzaamheid? En welke ontwikkelingen mag je als professional in de branche niet missen?