‘Medewerkers hebben ruimte nodig. Zo creëer je betrokkenheid’
Van het recyclen van schoonmaakkarren tot de essentie van ‘de mens’ achter de schoonmaak. De energieke David Vinck (de zoon van eigenaar Anton Vinck) is enorm betrokken bij het reilen en zeilen van het specialistische bedrijf Blinck Schoon in Almere. Als de tijd rijp is, neemt hij graag het stokje over van zijn vader. ‘Als puber van 16 begon ik vloeren te schrobben. En nu ben ik gegrepen door het schoonmaakvirus.’
Hoe ben je in de schoonmaak gerold?
‘Het begon als vakantiebaantje, vloeren schrobben en wassen van ramen. Toen ik begon als glazenwasser, begon ik het pas écht gaaf te vinden. Ik werd rayonmanager en ontdek nu elke dag hoeveel energie ik krijg van werken met mensen.’
Wat doe je anders dan je vader?
‘We lijken veel op elkaar. Ik heb alles van hem geleerd. Mijn vader weet veel van de financiële kant. Ik ben echt een mensen-mens; betrokken en sociaal en het liefst onderweg.’
Hoe komen jullie aan personeel?
‘De meeste medewerkers vinden we door mond-tot-mondreclame bij bestaande medewerkers. Dat werkt het best.’
Hoe zijn jullie door de coronatijd gekomen?
‘Door te blijven communiceren met onze klanten. We kijken naar wat we wel kunnen doen, zoals de periodieke schoonmaak, waar je normaal gesproken niet aan toekomt.’
Hoe stuur je je personeel aan?
‘Ik geef medewerkers vrijheid en autonomie. Ze voelen zich betrokken en verantwoordelijker voor hun werkzaamheden. Bovendien hebben we twee robotstofzuigers om hun fysieke belasting te minimaliseren.’
Wat doen jullie aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?
‘We zijn ons bewust van mens en milieu. Zo vullen we lege schoonmaakflacons opnieuw en recyclen we papieren koffiecups tot zeepjes. We gebruiken gerecyclede werkkarren. En we weten nu de reistijd van onze medewerkers. Zo kunnen we hun CO²-uitstoot reduceren met bijvoorbeeld de keuze voor een fietsplan. Ook is ons ISO 14001-certificaat binnen. Daar zijn we heel trots op. Er zijn zoveel kansen om milieubewuster te ondernemen. Als het iets oplevert voor een schonere aarde, doen we er iets mee.’
Hoe zie je de toekomst?
‘Een gestage groei is goed mét oog voor je mensen. Ik vind het belangrijk om te weten wat hen bezighoudt. Zo kun je hen het beste helpen, want het blijft mensenwerk. En tenslotte nieuwe partnerships aangaan met klanten, dat is het leukste dat er bestaat.’
Oprichtingsdatum: 2004
Aantal medewerkers: 155