Portret

60-jarig bestaan Schoonmaakbedrijf Victoria
‘Kansen zien en ze op het juiste moment pakken’

Pieter Grootjes (Algemeen directeur Schoonmaakbedrijf Victoria) kent de werkvloer als de catamaran waar hij in zijn vrije tijd graag de zee op bevaart. Hij begon zijn loopbaan namelijk op diezelfde werkvloer, als schoonmaker. Nu, 26 jaar later, is hij de eigenaar van dit schoonmaakbedrijf uit Alkmaar, dat dit jaar maar liefst 60 jaar bestaat. Wat drijft hem in de schoonmaak en waar ziet hij nog kansen? In gesprek met een bevlogen ondernemer mét hart voor zijn mensen.

Toegangspoort

Als je Grootjes vraagt wat zijn drijfveer is, beginnen direct zijn ogen te fonkelen: ‘De dynamiek van de mensen die in de sector werken. Je hebt te maken met een diversiteit aan culturen en mensen. Het is vaktechnisch interessant en je hebt een maatschappelijke rol; mensen helpen ontwikkelen als toegangspoort naar de arbeidsmarkt.’ Niet voor niets noemt hij zijn medewerkers ‘Victorianen’; iedereen hoort erbij.

Wat begon als lokale eenmanszaak met ladders op de wagen, is nu uitgegroeid tot een professionele organisatie met 50 verschillende nationaliteiten, zo’n 800 medewerkers en vestigingen in Alkmaar en Amstelveen. ‘Als ik terugkijk, vind ik dat we enorm geprofessionaliseerd zijn in de loop der tijd’, legt Grootjes uit. ‘Er is een enorme toename in kennis en kunde binnen ons bedrijf.’

Mensen helpen ontwikkelen als toegangspoort naar de arbeidsmarkt

Scherp

Naast kennis moet je als schoonmaakbedrijf kritisch en scherp blijven: ‘Klanten willen echt het maximale uit contracten halen. Je moet blijven opletten en baas blijven in eigen huis. Kies dus de klanten waar je energie van krijgt,’ adviseert hij.’  Naast kritisch zijn in de keuze van klanten is het belangrijk scherp te blijven in duurzame inzetbaarheid van personeel mét de juiste focus op groei: ‘We kijken nu of het mogelijk is medewerkers een aantal uur meer te laten werken. Dat zorgt voor meer mogelijkheden en biedt kansen voor de toekomst.’

Er is een enorme toename in kennis en kunde binnen ons bedrijf

Meebewegen

Wanneer Grootjes terugkijkt naar zijn jongere zelf, was hij in het begin misschien iets te impulsief. ‘Nu overweeg ik meer en kijk ik naar de langetermijnvisie.’ Hij betreurt het dat de krimpende markt, waar we nu als branche inzitten, ten koste gaat van goede initiatieven. ‘Dat is de grootste uitdaging momenteel; creatief blijven, ook als de markt verandert. Meebewegen is essentieel. Jezelf blijven ontwikkelen.’ Maar dat is juist het mooie van de mens, vindt Grootjes: ‘wij mensen kunnen meebewegen in elke situatie. Juist dat is wat mij als ondernemer drijft: elke dag nieuwe kansen zien en het lef hebben die op het juiste moment te pakken.’

Keurmerk

De Victorianen zijn de basis en de kracht van het bedrijf. ‘Als professioneel schoonmaakbedrijf zijn wij bovendien ondertekenaar van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De onderlinge afhankelijkheid tussen Victoria, haar werknemers en de opdrachtgever is groot. Het is dus belangrijk dat alle partners goed met elkaar blijven samenwerken. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is een leidraad voor effectief marktgedrag in de schoonmaakbranche.’

Grootjes ziet het OSB-Keurmerk als normbesef. ‘Het is de norm in onze branche en daar voldoen wij aan. Het is belangrijk om een ondergrens te stellen om kwaliteit te borgen. Juist dat helpt om het kaf van het koren te scheiden, zodat het om het werk gaat en niet enkel om de prijs. Dankzij het OSB-Keurmerk weten onze opdrachtgevers en samenwerkingspartners dat wij vakkundig werken en zorgvuldig omgaan met personeel, administratie en dienstverlening.’

Klimaat en inzetbaarheid

Duurzaamheid is iets dat in Grootjes zijn DNA zit, vanuit intrinsieke motivatie. Niet voor niets is de missie van Victoria ‘Samen werken aan een schone wereld’. Grootjes legt uit: ‘We willen van de wereld een betere plek maken en omarmen de zeventien SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen).’ Concreet houdt dit in dat ze bij Victoria de keuzes in de bedrijfsvoering altijd langs de SDG’s leggen en zoeken naar de meest duurzame oplossingen. ‘Hiermee borgen wij dat ook de onderdelen die minder impactvol zijn toch voldoen aan die doelstellingen.’

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, is het essentieel dat we met elkaar gehoor geven aan het klimaatakkoord. Grootjes: ‘Daarom wekken wij voor een groot deel eigen stroom op met zonnepanelen en voorzien in onze restbehoefte met 100% groene stroom. Onze Victorianen vervoeren zich hoofdzakelijk per fiets of ov en de overige kilometers rijden wij met A- en B-label auto’s. Zo verankeren wij duurzaamheid in onze dienstverlening en kregen hiervoor in mei 2020 een bronzen EcoVadis-medaille. Evodadis is een leverancier van duurzaamheidsbeoordelingen voor bedrijven, met een wereldwijd netwerk van meer dan 75.000 beoordeelde bedrijven. Het nastreven van deze doelen, doen we overigens ook graag samen met onze opdrachtgevers’, legt Grootjes uit. ‘Zo realiseren wij werkervaringsplaatsen bij veel van onze opdrachtgevers. De werkzaamheden worden afgestemd op de kandidaat en uitgebreid wanneer er ruimte is voor een extra stap. Gaat dat allemaal goed, dan krijgen medewerkers bij ons een reguliere vaste aanstelling. Zo bieden we met elkaar mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie toegang tot de arbeidsmarkt’, besluit de sociaal betrokken Grootjes.

TIJDSLIJN

  • 1961 Start glazenwasserij Victoria, het eerste professionele schoonmaakbedrijf van Noord-Holland.
  • 1979 Verhuizing naar nieuw industrieterrein Beverkoog.
  • 1988 Oprichter Chris Lauritsen overlijdt, dochter Olga Lauritsen neemt het over.
  • 1997 Pieter Wildschut wordt benoemd tot directeur.
  • 1999 Werkgebied wordt vergroot.
  • 2008 Directeur Pieter Wildschut neemt het bedrijf over.
  • 2009 Verhuizing naar nieuw kantoorpand.
  • 2010 Nummer 1 geworden van de Landal Greenparks bungalow cleaning.
  • 2011 Groots bedrijfsfeest ter ere van 50-jarig bestaan met medewerkers en opdrachtgevers.
  • 2017 Pieter Grootjes wordt commercieel directeur, Jan Bakker operationeel directeur.
  • 2020 Directeur Pieter Grootjes neemt het bedrijf over van Pieter Wildschut.
  • 2021 Victoria bestaat 60 jaar.