Hotspot

Schoon vliegtuigtapijt met Progenta

Duurzaam kun je het niet noemen. En goedkoop al helemaal niet. Wist jij dat het tapijt in het gangpad van een vliegtuig elke 6 tot 12 weken vervangen wordt? Dat moet anders, dachten ze bij Progenta. Daarom kwam het schoonmaakbedrijf met een oplossing: een reinigingsprogramma voor vliegtuigtapijt. Een interview met eigenaar Marijn van Dijkhuizen over deze innovatie.

Wie de Spot Academy van Progenta binnenloopt, weet meteen: hier schrikken ze niet van een vlek meer of minder. Sterker nog, in deze showroom wordt dagelijks gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe, duurzame vloeronderhoudsconcepten, gericht op de verlenging van de gebruiksduur. Van een elektrisch geleidende vloer in de OK van een ziekenhuis tot een tapijt aan boord van een cruiseschip en een tweehonderd jaar oude marmeren vloer in het Catshuis.

Schoon_hotspot_progenta, februari 2022 (Schoonmakend Nederland)

Alleen stofzuigen

In de luchtvaart waren er tot voor kort geen efficiënte manieren om vliegtuigtapijt te reinigen. ‘Er werd alleen gestofzuigd. Daar komt bij dat bestaande apparatuur en middelen niet voldoen aan de strenge wet- en regelgeving. Zo tasten veel schoonmaakmiddelen het brandvertragende tapijt aan óf zorgen ze voor corrosie’, legt Van Dijkhuizen uit.

Sport om vlekken te verwijderen

Bij Progenta in Elst hebben ze nu een oplossing gevonden. ‘We bieden vliegtuigmaatschappijen over de hele wereld een handzame reinigingsmachine die de vloer schoon borstelt. Na deze geruisloze behandeling is het tapijt direct weer beloopbaar. We maken daarvoor gebruik van een door onszelf ontwikkeld schoonmaakmiddel op basis van kristallen. Schoonmakers worden vervolgens getraind in het gebruik van deze innovatie.’

Als nieuw

Vliegtuigmaatschappijen zijn enthousiast. Sterker nog, ze staan in de rij. Van Dijkhuizen herinnert zich nog dat hij de eerste klant moest overtuigen. ‘Toen we een schoongemaakte rol tapijt lieten zien, dacht de cabin interior manager dat het een nieuw exemplaar betrof. Hij kon niet geloven dat het ons lukte om dat vieze tapijt er weer als nieuw uit te laten zien. Hij rekende ons voor hoeveel deze innovatie zijn maatschappij financieel oplevert. Voorheen moest het tapijt in het gangpad elke 6 tot 12 weken vervangen worden. Een vierkante meter tapijt, inclusief snijden en plaatsen, kost al snel 75 euro. Als het dan over honderden toestellen gaat, weet je dat het om miljoenen euro’s op jaarbasis gaat.’

Duurzame(re) luchtvaart

Naast het financiële aspect zijn er nog meer voordelen. ‘We dragen met deze innovatie bij aan een duurzame(re) luchtvaart. Er gaat simpelweg minder tapijt verloren. Ook helpen we bij het terugdringen van de CO2-uitstoot en het verminderen van watergebruik. En last but not least: het tapijt ziet er schoon en hygiënisch uit. Iets dat in deze tijd erg op prijs wordt gesteld.’

Ready for take-off

Hoewel het voor veel luchtvaartmaatschappijen het afgelopen jaar moeilijk was door de pandemie, is er veel vraag naar de diensten van Progenta. Zo veel dat Van Dijkhuizen er dochteronderneming SHOU Solution voor heeft opgericht. ‘We gaan voor the ultimate cabin cleaning solution’, vertelt hij met enig gevoel voor marketing. Een goede take-off dus, voor deze nieuwe innovatie. ‘Voor ons het bewijs dat je met vernieuwingsdrift échte, duurzame oplossingen kunt bieden.’