Portret

‘We willen zo persoonlijk mogelijk blijven’

Elkaars blinde vlek zien en zo het menselijke zichtbaar maken. ‘Juist daarom zijn we zo’n hecht team, dat elkaar perfect aanvult’, leggen Marcel Bellis en Harry Neuteboom van ASKO Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten uit. Hun denk- en werkwijze verschilt niet zoveel van de denkwijze van Ger Husmann, die het bedrijf 50 jaar geleden oprichtte. Marcel en Harry namen 17 jaar geleden het stokje van hem over. Een gesprek vanuit hun kantoor in Amsterdam over vroeger, nu en de toekomst en waarin persoonlijk contact de rode draad is.

Ontstaan

‘Ik heb echt een schoonmaakpassie en ben een dienstverlener’, begint Marcel zijn verhaal. Niet voor niets is ASKO al 44 jaar lid van Schoonmakend Nederland. ‘Ik denk dat we één van de oudste leden zijn’, vult Harry aan. Marcel leert de oud-eigenaar Husmann al als klein jongetje kennen. Hulsmann is namelijk zijn voetbalcoach. Ook is hij samen met zijn vader glazenwasser. Omdat hij het niet eens is met zijn vaders werkwijze, richt Husmann zelf een schoonmaakbedrijf op. Marcel: ‘Hij begint in de Amstelveenseweg, Saxen Weimarlaan, Koninginneweg en Oranje Nassaulaan. Vandaar de afkorting ASKO.’

Denkwijze

In 2005 start Marcel bij ASKO. Zes jaar later komt Harry Neuteboom erbij. Nadat ze het stokje overnamen, verandert er niet zo gek veel in de denkwijze. ‘Ger was heel betrokken, altijd gefocust om een goede dienstverlening te leveren. Dat zijn wij ook, in hetzelfde segment van de markt. We hebben nog veel klanten uit zijn tijd’, vertelt Marcel trots. Naast langlopende contracten worden nieuwe afgesloten. ‘Wij zien ook graag nieuwe klanten, die slechts één of twee keer per week schoonmaak willen. Dat zijn juist de klanten, die blijven door het goede persoonlijke contact. Je hebt namelijk rechtstreeks met de eigenaar te maken’, vult Harry aan. Juist dat persoonlijke contact is essentieel in hun dienstverlening anno 2022. ‘Dat is een mooi erfgoed om mee te nemen; gevoelsmatig klopt het en het geeft voldoening’, aldus Harry.

Je moet het samen doen

Verbeteren

Op hun nieuwe kantoor in het hartje van Amsterdam passeren anekdotes over 50 jaar schoonmaak de revue. Zo willen ze een werkomgeving creëren, waar de combinatie van plezier en uitdaging tot uiting komt. ‘We zijn wie we zijn en dat laten we zien. We zijn echt’ zegt Harry. ‘We maken het menselijke zichtbaar en tonen onze kwetsbaarheid. Je moet ook in de spiegel kijken naar wat beter kan’, vertelt hij. ‘Zo kijken we nu hoe we sneller documenten kunnen delen voor nog efficiëntere communicatie.’ Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. ‘We gebruiken ledverlichting en hebben 52 zonnepanelen op het dak. Hopelijk lukt het om ISO 9014 te behalen,’ voegt Harry toe, ‘de kers op de taart in duurzaam ondernemerschap.’

Coronatijd

‘De begintijd van corona was enorm hectisch’, vertelt Harry. Marcel vult aan: ‘Het bleef maar doorgaan met mails en telefoontjes met allerlei vragen over de situatie. Van contracten stoppen tot extra schoonmaak. Maar er moest worden schoongemaakt; juist nu belangrijker dan ooit. En we wisten: dit wordt niet makkelijk, maar we gaan het redden.’ Harry: ‘We hebben gelukkig goede afspraken gemaakt met onze klanten. Door bijvoorbeeld periodieke schoonmaak in te zetten in plaats van dagelijkse. Administratief een hele kluif, maar goed opgelost. Daar zijn we heel veel klanten nog steeds heel dankbaar voor.’ Na de zomer gaat het gelukkig weer wat beter. ‘We bewegen mee met de klant en dat heeft effect: dat onthouden ze.’ Door niet te snel te willen groeien, houden ze de aandacht voor hun mensen.’ Harry: ‘Daarom gaan we bewust niet mee met de oorlog in dumpprijzen. Kwaliteit leveren en oprechte aandacht voor de klant is essentieel. We kennen al onze klanten.’ Marcel vult aan: ‘Dat telefoontje met de vraag of ze tevreden zijn. Daar krijgen we energie van; ondernemerschap op zijn allerbest.’

Aandacht is belangrijk: meebewegen met de klant om te ontzorgen

Feest

Het 50-jarig jubileum wordt feestelijk gevierd met een personeelsfeest. Ook ontvangen alle klanten een extraatje: een chocolareep met een feestelijke ASKO-wikkel. Harry: ‘Onze mensen staan altijd op één. We zetten namelijk samen alles op alles om de klant te ontzorgen. Zo hebben we geluk met onze gemotiveerde medewerkers; je moet het samen doen met de focus op werkplezier. Mensen laten groeien, vinden ze het allerleukst. ‘We willen een team dat ons werk oppakt, zoals wij ook ooit begonnen zijn. Het persoonlijke blijven leveren, want dat zit in ons DNA’, besluiten beide vastbesloten.

Tijdijn

1971 Oprichting ASKO Schoonmaak en Bedrijfsdiensten
1981 Opening nieuw kantoor in Zwaag (Hoorn)
2005 Marcel Bellis neemt het stokje over van Ger Husmann
2011 Harry Neuteboom komt als mede eigenaar ASKO versterken
2015 Plan Nederland is 40 jaar klant
2016 Opening nieuw (duurzaam) kantoor in Amsterdam
2021 50-jarig bestaan

Schoon_portret_ASKO, februari 2022 (Schoonmakend Nederland)