Aan tafel

Romaro Schoonmaakgroep maakt Depot Boijmans Van Beuningen schoon
‘Samenwerking zorgt voor kunstzinnige uitblinker’

Van Frans Hals tot Karel Appel. Tussen 151.000 kunstobjecten, ter waarde van acht miljard euro, de schoonmaak en glasbewassing uitvoeren, is zeker geen koud kunstje. Het eerste publiek toegankelijke kunstdepot is uniek in zijn soort. Niet voor niets vroeg Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam specialistisch reinigingsbedrijf Romaro Schoonmaakgroep voor de schoonmaak én glasbewassing. ‘Er is begrip en aandacht nodig voor de precaire omgeving, waarin wordt schoongemaakt’, vertelt Tim van der Spoel, manager huisvesting bij het Depot. De samenwerking met commercieel & marketing manager Mark Mommers bij Romaro Schoonmaakgroep biedt de gevraagde expertise, zodat het Depot uitblinkt in unieke kunstzinnigheid.

Wist je dat het Depot..

..het eerste publiek toegankelijke kunstdepot is?

..er regenwater wordt gebruikt om de toiletten door te spoelen?

..geopend is door Koning Willem-Alexander?

..er nergens ter wereld een dergelijk gebouw staat, waar naast het openbaar maken van de museumcollectie,
een blik achter de schermen van het museumwerk wordt gegeven?

..de luchtvochtigheid en temperatuur stabiel wordt gehouden om veiligheid van iedereen te waarborgen?

Samenwerking

De samenwerking kwam tot stand toen Mark door Tim werd benaderd, omdat het Depot een specialist nodig had voor de schoonmaak en glasbewassing. Tim: ‘Ik benaderde Romaro zonder dat ik wist dat ze corporate member zijn van het Museum Boijmans Van Beuningen. Dat schetst al dat ze uitblinken in hun expertise op schoonmaak- en glazenwassersgebied. Het laagdrempelige contact helpt om snel zaken af te stemmen. Ik word volledig ontzorgd; dat helpt.’ Het Depot is een uniek vormgegeven gebouw met mooie uitdagingen. ‘Als zaken onmogelijk lijken, biedt het meerwaarde als een specialist met ervaring meedenkt. En dat doen we zoveel mogelijk’, voegt Mark toe.

Glasbewassing

Mark: ‘Momenteel is het pand van buiten één keer helemaal gewassen door middel van hoogwerkers. Het wassen van de gehele buitenkant neemt maar liefst twee weken in beslag. Aan de binnenkant van het kunstige complex abseilen de glazenwassers om overal bij te kunnen.’ Tim: ‘In glasbewassing zitten veel uitdagingen, voor nu en de toekomst. De kunst mag absoluut niet beschadigd worden. Samen bekijken we welke keuzes het beste daarin zijn.’ Mark: ‘In overleg met Tim gebruiken we een speciaal schuim om zo min mogelijk van de kunst te raken. Daar denken we in mee. De dienstverlening die ze niet in huis hebben, doen wij. We vullen elkaar zo goed mogelijk aan.’

Meerwaarde

Tim: ‘En het gaat nog veel verder dan dit. Het is echt in elkaars huid kruipen, de dienstverlening gaat ver. Regelmatig overleg hoort daarbij. We hebben, naast de precaire omgeving met acht miljard euro aan kunst, te maken met een grote doorstroom aan mensen. Dan moet het schoon zijn. Dat betekent geen vingervlekken op het glas en schone toiletten.’ Mark: ‘Door korte lijnen en rechtstreeks contact met onze accountmanagers kan de planning snel worden aangepast, zoals bij een expositie.’ De specialistische meerwaarde komt ook tot uiting in stofwaarde meting om de ingeademde lucht zo zuiver mogelijk te houden. Tim: ‘Tijdens én na de opleverschoonmaak was de concentratie van stof ongelooflijk laag. Daar was ik echt verbaasd en blij verrast over. Mooi om dit te kunnen meten. Zo bieden we de bezoeker een veilige omgeving.’

Representativiteit

Naast de expertise, die ze hebben, is de meerwaarde van de medewerkers van Romaro Schoonmaakgroep het representatieve karakter, vindt Tim: ‘Zij zijn onderdeel van de ervaring van de bezoeker. Als ze zelfs iets kunnen vertellen over de kunst, is dat helemaal mooi.’ Met een stofdoek kunst schoonmaken, is niet de bedoeling. Het is belangrijk dat hier begrip voor is. ‘Je moet er gevoel voor hebben en rekening houden met waardevolle kunstobjecten.’ Al eerder, in het Museum Boijmans Van Beuningen, werkten medewerkers van Romaro Schoonmaakgroep goed mee, vertelt Tim: ‘We zijn tevreden over hoe zij daar werkten. En nu zijn we dat zeker ook.’ Mark besluit: ‘Zo kun je laten zien waar je kracht ligt. We zijn trots op deze klus. Zo versterken we het Depot als kunstzinnige uitblinker!’

Martijn (glazenwasser)
'Ik zit al 12,5 jaar in de glasbewassing en werk nu vijf jaar in de industriële schoonmaak. Het is een mooie uitdaging om op een andere manier al abseilend de glazen te wassen.'

Kamil (glazenwasser)
'Het is anders werken dan normaal. Ik heb de buitenkant gewassen in een hoogwerker en dat was heel spannend.'

Rita (schoonmaakster):
'Ik werk nu vijf jaar in de schoonmaak en probeer altijd mijn best te doen, ik werk vier tot acht uur per dag. Dit is anders dan op kantoor, die afwisseling en het contact met de bezoekers is fijn.'