#LedenInBeeld: Elbert Jan Hesse van Novon Schoonmaak

Vereniging 6 juni 2024

#LedenInBeeld: Elbert Jan Hesse van Novon Schoonmaak

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en een tip voor de politiek of Schoonmakend Nederland. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.

Deze keer Elbert Jan Hesse, algemeen directeur bij Novon Schoonmaak

Expert

Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?
"Ik heb als één van de laatsten de opleiding Toegepaste Huishoudwetenschappen afgerond, tegenwoordig heet dat Facility Management. In tegenstelling tot nu, was er toen geen werk in te vinden. De meeste mensen van onze opleiding gingen aan de slag in de uitzendbranche of bij een schoonmaakbedrijf. Ik wist één ding zeker, ik wilde niet bij een schoonmaakbedrijf werken. Omdat er brood op de plank moest komen, had ik uiteindelijk geen keuze… Ik ging bij Cemsto aan de slag als junior regiomanager. Al snel veranderde ik van mening over de schoonmaakbranche. Ik voelde me erg welkom. De mensen zijn super loyaal. Je doet het met elkaar, hoe lastig het ook is. Dat past bij mij, dat is ook hoe ik in het leven sta. Bij Cemsto heb ik het schoonmaakvak geleerd en kreeg ik de kans mezelf te ontwikkelen. Inmiddels zit ik al weer 22 jaar bij Novon. We zijn ooit begonnen met 3 auto’s, nu hebben we er 200. En dat hebben we gedaan door normaal te zijn, te doen en te blijven.”

Wat zijn je ambities?
“Mijn ambitie is dat ik wil bijdragen aan een wereld waarin zoveel mogelijk mensen een werkplek hebben of krijgen waar ze gelukkig zijn en waar ze zich kunnen ontwikkelen in wat bij hen past.”

Werkgeluk
“Het gaat om werkgeluk, dat drijft me en dat gun ik iedereen. Als je dat voor elkaar hebt, gaat alles daarna vanzelf. We bedenken bij bedrijven vaak ingewikkelde dingen en hebben het dan over doelstellingen, missies, visie. Allemaal bedrijfsmatige termen. Maar dat werkgeluk, dat is de basis.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd? 
“Ik wil er graag toe doen, het verschil maken voor anderen. Zo zit ik in het bestuur van Schoonmakend Nederland, maar ben ik ook voorzitter van de lokale voetbalvereniging én werk ik mee aan een stichting die het verenigingsleven beter wilt organiseren. Ik gun regio’s een vitale samenleving en daar heb je het verenigingsleven bij nodig.  

We doen meerdere dingen; het helpen van families die bijvoorbeeld een sportvereniging niet kunnen betalen. En geven kansen aan jongelui die niet in het systeem passen, omdat ze bijvoorbeeld uit een ontwricht gezin komen. We geven ze kansen bij verschillende bedrijven in de hoop dat ze iets vinden waar ze blij van worden. Verder geven we jong talent leiderschapstrainingen. Want als zij snappen dat je moet omkijken naar anderen, dan krijg je op termijn meer draagvlak en wordt het een olievlek. 

Eerlijk gezegd, elke dag is voor mij een goede dag. Ik ga nooit met een vervelend gevoel naar huis. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen dus ik ken ook heus dagelijkse sores. Maar daar moet je gewoon mee dealen. Ik sta ook altijd vrolijk op. Je kan je wel focussen op de negatieve dingen, maar er zijn altijd meer positieve dingen te vinden.”

 Wat vind jij het mooie aan onze branche? 
“De vrijheid die je hebt, ik kan het iedereen aanraden. Je kan zelf je dag indelen, je rijdt ergens heen en doet je werk. Wil je tussendoor even een pauze, dan zet je je auto stil en begin je iets later. Als je je werk maar doet. Ja dat meen ik echt, in iedere functie moet dit kunnen. Novon heeft veel kleine locaties waar we een paar keer in de week schoonmaken. Waarom moet een schoonmaker altijd op tijd zijn? Ik snap dat niet. Zo’n werknemer kan toch ook prima een boodschap tussendoor doen of een kop koffie drinken?

 We zeggen dit steeds meer tegen klanten. We geven geen tijdstip meer af, maar garanderen dat we je pand schoonmaken. Dit vergroot de motivatie bij de werknemers. Voor 80 procent gaat dit prima, bij 20 procent van de mensen geeft het gedoe. Maar dat houd je altijd, je moet je dan focussen op die 80 procent. En daarnaast werken er vooral mooie mensen in deze branche, onze collega’s op de werkvloer zijn goudeerlijke gasten. Ik hou ervan. What you see is what you get.”

 Wat is de waarde van schoonmaak voor jou? 
“Daar kom je pas achter als je ergens anders bent geweest, op vakantie in een ander land, een andere omgeving. Wij wonen in een fantastisch land, met een goede infrastructuur, regelgeving en een schone werkomgeving. We hebben wereldwijd de beste schoonmaakmaterialen en hebben een bijzonder professionele branche. Ik denk dat ze wereldwijd alleen in Scandinavië verder zijn dan wij. 

 Ik denk oprecht dat wij een schoon volk zijn. Er zijn veel mensen die een schoongemaakte plek fijn vinden, het draagt bij tot gelukzaligheid. Dat je thuiskomt na een lange dag en je partner zijn best heeft gedaan op een vrije middag schoon te maken… Daar wordt iedereen toch blij van?”

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek? 
“Ik zou het fijn vinden als we weer teruggaan naar de blik op schoonmaak die er was in de coronatijd. Toen werd het bijzonder gewaardeerd, je merkt dat het nu weer terugzakt naar de situatie daarvoor. Het zou fijn zijn als we stabiel gewaardeerd worden voor het werk dat we doen. Ik denk wel dat daar een generatie overheen gaat hoor, om meer waardering te krijgen. Helaas moet de arbeidskrapte waarschijnlijk nog groter worden voordat mensen zich weer gaan realiseren hoe fijn het is dat er schoonmakers zijn.

Een andere zorg van mij is het gevaar van cao-aanpassingen. Onze collega’s op de werkvloer lopen het risico toeslagen kwijt te raken als salarissen verhoogd worden of als ze meer gaan werken. We hebben er praktisch een zorgtaak bij gekregen om dat in de gaten te houden na aanpassingen. Er is momenteel een grote arbeidskrapte en dit helpt niet. Het systeem is voor ons niet meer houdbaar, dat moet op een andere wijze opgelost worden.”

En dan de vraag van Rik van der Woerd (Rix Dienstverlening): Ik ben jaloers op hun slogan ‘Novon: Graag gedaan!’. Dat is namelijk precies wat ik vind dat mensen in bedrijven moeten hebben én uitstralen. Mijn vraag is; hoe zorg je ervoor dat dit in jullie grote organisatie ook gewaarborgd blijft? Het uitstralen van deze boodschap…”
“Het begint ermee dat wij proberen jonge mensen, die hier bijvoorbeeld stage komen lopen, te behouden voor het bedrijf. Die kunnen we onze cultuur vanaf het begin meegeven. Als iemand vanuit een ander bedrijf komt, is het lastiger om onze bedrijfscultuur op te pakken. We hebben gemerkt dat dat wel anderhalf jaar duurt. En als wij leidinggevenden nodig hebben, dan proberen we dit van binnenuit op te lossen.

Ik denk dat wij, ook mede door eigenaar Jacco Vonhof, hebben vastgehouden aan onze normen en waarden. Die cultuur maakt ons uniek. Ik ervaar dat zelf ook zo. Het is iets wat zich door de jaren heen heeft ontwikkeld en wat we uitstralen. En heel belangrijk; naast uitstralen dóen we het ook.“