Geen dag is hetzelfde in de reconditionering

Achtergrond 4 maart 2020

Geen dag is hetzelfde in de reconditionering

‘We raken echt iemands privacy als we spullen uit een nachtkastje halen’

Een ongeluk komt zelden alleen, net als de hulpverlening. Want de impact van schade door een calamiteit op een particulier of een bedrijf is groot. Emotioneel en financieel. Juist op dit raakvlak is de samenwerking tussen salvage en reconditionering van belang. Een gesprek met Salvagecoördinator Manfred Hommeles van Hommeles Expertise BV en directeur Calamiteiten Diensten en Milieu Techniek Rob Meershoek van reconditioneerder Dolmans.

Expert

Waar slaap ik vannacht? Wat moet ik doen? Hoe kan ik verder? Slechts een paar van de honderden vragen die een gedupeerde heeft als hij getroffen wordt door een brand, water- of stormschade. In de eerste momenten tijdens en na de calamiteit staan de Salvagecoördinator en reconditioneerder klaar om de gedupeerde te helpen. Aandacht voor zijn belangen en snelle actie om meer schade te voorkomen staan voorop. De Salvagecoördinator beslist of hij de diensten van een reconditioneerder inschakelt.

Veiligheid
Veiligheid in alle opzichten kenmerkt het handelen van zowel de Salvagecoördinator als de reconditioneerder. Meershoek: „We kijken goed naar de situatie. Als een bewoner na een brand niet meer in zijn woning kan, is het aftimmeren van de ramen alleen niet voldoende. We stutten waar nodig is en zorgen dat de deur die de brandweer intrapte weer veilig dicht kan om inbraak te voorkomen. Ook letten we op persoonlijke eigendommen. Zorgvuldigheid en vertrouwen is belangrijk in ons werk. We raken echt iemands privacy als we spullen uit een nachtkastje halen.” Hommeles geeft een ander voorbeeld: „Als ik in een fabriek kom waar het bluswater naar beneden sijpelt, laat ik de reconditioneerder zo snel mogelijk de apparatuur veilig stellen.”

Oog en oor
„Ik ben het oog en oor van de verzekeraar”, vat Hommeles zijn taak samen. Het werk van de Salvagecoördinator wordt georganiseerd vanuit de stichting Salvage. Een onafhankelijk orgaan die deze dienst namens alle brandverzekeraars in Nederland aanbiedt. Hommeles: „De eerste noodhulp krijgt iedereen, inclusief de noodzakelijke diensten van de reconditioneerder, ongeacht of iemand verzekerd is. Op dat moment kan je niet van mensen verwachten dat ze weten waar en hoe ze verzekerd zijn. Als blijkt dat iemand niet verzekerd is, dragen alle verenigde brandverzekeraars deze eerste gemaakte kosten.

Georganiseerd taakmodel
„Het voordeel van dit georganiseerde taakmodel is de objectiviteit”, stelt Meershoek. „Juist in de eerste uren na een calamiteit maken we het verschil. Stel dat een restaurant brand heeft in de avond. Als we met ons werk kunnen bereiken dat het de volgende dag weer open kan, gaan we de hele nacht door. Ook al zijn dat dure uren, de beperking van de bedrijfsschade weegt op tegen deze extra kosten. Hommeles: „Ook het menselijke aspect is een wegingsfactor. Soms laat ik tijdens de schadestopwerkzaamheden een lichte schoonmaak doen. De mensen komen een stuk fijner terug in hun huis als de ergste moddersporen van de grote brandweerlaarzen verdwenen zijn.”
Brandweer
Wat is de rol van de brandweer in dit georganiseerde taakmodel? Bij brand-, bliksem-, explosie-, water- of stormschade verzoekt de brandweer via de Gemeenschappelijke Meldkamer om een Salvagecoördinator. Hoe ervaart de brandweer de samenwerking met de Salvagecoördinator? Ingrid Gort van de Brandweer Hollands Midden: „Ik kom regelmatig dezelfde mensen tegen die al lang meedraaien. Zij zijn echt één van de groep bij onderling overleg bij een brand met alle betrokken partijen zoals de politie, de omgevingsdienst en de bevolkingszorg.”

Reinigen en slopen
Na de eerste noodhulp is het werk van de reconditioneerder in tegenstelling tot de Salvagecoördinator nog lang niet klaar. Wat volgt valt grofweg te definiëren als slopen, reinigen en verhuizen. Meershoek: „Eerst slopen we wat niet meer schoon te maken is. Soms moeten we iets verwijderen om ergens bij te komen. Roet moet je overal weghalen of isoleren, want roet veroorzaakt de brandgeur. Voor een pand waar tijdens de bouw grote constructies zijn gemaakt en daarna afgedekt met een dak bedenken we creatieve oplossingen om overal bij te komen. Zo zetten we ook regelmatig abseilers in. Maar we maken ook knuffels van kinderen schoon, drogen hun eerste tekening, reinigen schilderijtjes.”

Verhuizen
Op het moment dat ter plekke reinigen niet gaat, verhuist de reconditioneerder de spullen van de gedupeerde. Ook bij dit vervolgtraject speelt zorgvuldigheid en vertrouwen een belangrijke rol. „Het is aanvoelen wat mensen nodig hebben”, licht Meershoek toe. „Soms is het beter om twee vrouwelijke medewerkers in te zetten of rekening te houden met iemands afkomst.”

Herstellen
Na de reiniging gaat een schilder al of niet voorafgegaan door een stucadoor aan de gang. Meershoek: „Het is dan zoeken naar een gulden middenweg om wat hersteld is aan te laten sluiten op het bestaande. Het moet goed voelen voor de gedupeerde.”

Planning
Door de onvoorspelbaarheid van een calamiteit is geen dag hetzelfde in de reconditioneringsbranche. „‘s Avonds maken we een planning ook al weten we dat er van afgeweken wordt”, zegt Meershoek. „Snelheid en flexibiliteit staan in ons werk voorop. Efficiency bereiken wij op een andere manier. Wij plannen bijvoorbeeld het reinigen van een pand van maandag tot en met vrijdag met twee mensen. Op dinsdag zijn er snel twee mensen voor een calamiteit nodig. Die halen we daar dan weg, en we zorgen dat daar de volgende dag vier mensen aan het werk zijn.”

Kortom reconditionering is een boeiend vak. Meershoek, die zelf een dag in de maand in de praktijk meedraait, hoort het keer op keer van zijn medewerkers terug. De diversiteit maakt reconditionering zo bijzonder en leuk.

Wanneer schakelt de brandweer een Salvagecoördinator in?
Op het moment dat via Meldkamer Brandweer geen Salvagecoördinator is geregeld, beslist de Officier van Dienst van de brandweer ter plekke of hij alsnog een Salvagecoördinator oproept. De menselijke factor speelt daarbij een belangrijke rol. De Officier stelt zichzelf vragen zoals: heeft de gedupeerde aandacht nodig, is in de situatie actie en een snelle inzet van de verzekeraar vereist? Zo kan het zijn dat ‘s avonds bij een kleine keukenbrand een bejaard echtpaar goed geholpen is met de komst van een Salvagecoördinator en dat bij eenzelfde brand een jong stel geen Salvagecoördinator nodig heeft. Bij twijfel adviseert Stichting Salvage de brandweer om altijd een coördinator op te roepen.