#LedenInBeeld: deze keer André Ponsen van SVP Schoonmaak

Vereniging 10 oktober 2024

#LedenInBeeld: deze keer André Ponsen van SVP Schoonmaak

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en een tip voor de politiek of Schoonmakend Nederland. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.

Dit keer André Ponsen, directeur van SVP Schoonmaak in Rotterdam.

Expert

Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?

“Ik had op mijn zestiende verkering met een meisje wiens vader een schoonmaakbedrijf had. Dus ging ik in de vakanties bijverdienen door schoonmaakwerk te doen bij basisscholen. Kauwgom onder tafels wegkrabben, stoelen en tafels schoonmaken en zakken chips achter de radiatoren vandaan peuteren. Gedurende de jaren werd het werk wat ik deed steeds diverser. Van vloeronderhoud tot schoonmaak in ziekenhuizen tot ’s nachts de buitenkant van de metrostations van Rotterdam tot Spijkenisse met hogedruk schoonspuiten.
Na mijn opleiding in assurantiën had ik een sollicitatie gepland toen mijn -  inmiddels - schoonvader vroeg of ik niet beter in de schoonmaak kon blijven werken. Ik kon aan de slag als assistent rayonmanager. Ik zei ja, en van die assurantiën is nooit meer iets terechtgekomen."

De droom van een eigen bedrijf

Vijf jaar later kwam ook mijn zwager Dimitri in het bedrijf werken. Samen droomden we ervan om ooit iets voor onszelf te beginnen. Toen mijn schoonvader in 2001 het bedrijf verkocht begon het bij ons te kriebelen en een jaar later waagden we de sprong en begonnen we voor onszelf. In eerste instantie met specialistische schoonmaak. In 2005 kwam daar ook reguliere schoonmaak bij en kreeg het bedrijf onze huidige naam, SVP Schoonmaak. Dimitri is verantwoordelijk voor de operationele kant van de organisatie, ik voor de rest. Inmiddels hebben we ruim 300 medewerkers en daar zijn we trots op! En mijn verkering van destijds? We zijn inmiddels 25 jaar getrouwd en nog steeds going strong, haha!"

Wat zijn je ambities?

“Volgend jaar vieren we het twintigjarige bestaan van SVP, dat klinkt lang maar de jaren zijn voorbij gevlogen. We merkten ook dat in de groei van het bedrijf en de waan van de dag de taken en rollen een beetje vervaagden. Daarom hebben we onze ambitie omgezet in ‘Plan 34’. Dat is een tienjarenplan dat we met alle collega’s samen hebben opgezet. Er zijn zes strategische domeinen bepaald en daarbinnen zijn jaardoelen gesteld waar we aan willen werken.
Een voorbeeld van een domein is ‘Mens Centraal’ met als één van de doelen dat we eind 2025 alle collega’s opgeleid willen hebben met een vakdiploma. Maar je kan ook aan doelen denken als ‘Hoe houden we mensen binnenboord?’.
Een ander domein is “Klant Centraal’ waarbij het gaat om klantcontact intensiveren en verder professionaliseren. Het mooie is dat we het met elkaar hebben bedacht en collega’s zelf aan mochten geven aan welk domein ze wilden meewerken.”

Wie zijn we en waar staan we voor?

"Naast Plan 34 hebben we nog een andere ambitie: duidelijkheid scheppen over wie we zijn en waar we voor staan. Als klein bedrijf is dat makkelijk, maar naarmate we groeiden, werd het lastiger. Daarom hebben we een serie animaties laten maken in onze eigen stijl. Bedoeld voor onze nieuwe schoonmakers ter introductie. Er wordt uitgelegd wie we zijn en waar we voor staan, maar ook hoe ze zich gedurende de dag gastbewust door het gebouw van de opdrachtgever moeten bewegen. Op die manier krijgen we de juiste informatie bij iedereen.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd? 

“Ik ben zelf altijd heel positief ingesteld en dat gevoel gun ik iedereen. Daarom probeer ik iedere dag op z’n minst bij één persoon een lach op zijn of haar gezicht te toveren. Dat kan privé zijn maar ook zakelijk. Zo begint de dag voor mij met kleine dingen als iemand voorrang verlenen als het niet per se hoeft, iemand helpen met een deur openhouden, een complimentje geven. En ik maak er ook een sport van om een schoonmaker te complimenteren als ik ergens anders te gast ben. Bijvoorbeeld in een ander kantoorpand of op een vliegveld.
Je merkt dat de wereld is verhard, het gaat vaak om werk en iedereen gaat maar door en door. Ik denk dat het belangrijk is om regelmatig een stapje terug te nemen. Al is het maar tijdens de lunch even naar buiten gaan en van het zonnetje genieten. Kom even uit je cocon en kijk om je heen, het draait niet alleen maar om werk.” 

Wat vind jij het mooie aan onze branche? 

“Het zit ‘m in de mensen. Als je niet van mensen houdt, heb je hier niets te zoeken. Voor velen begint iemands professionele carrière in de schoonmaak. Of het nu een jong iemand is met een vakantiebaantje zoals ik destijds, een dropout die aan de slag wil of iemand die de taal niet machtig is maar wel graag wil werken. Het mooie is dat wij ze welkom heten, ze een baan geven, verantwoordelijkheid voor ze nemen. We vinden het belangrijk dat medewerkers kansen krijgen waar ze niet alleen bij SVP, maar ook daarbuiten en ná hun carrière bij SVP wat aan hebben. Een voorbeeld daarvan is de taalcursus waar altijd veel animo voor is. Als werkgever ben je een soort springplank in hun maatschappelijke carrière.”

Een compleet wereldbeeld

“De schoonmaaksector is een afspiegeling van de samenleving: jong en oud, Nederlands en buitenlands, van alles en iedereen werkt in de schoonmaak. En als je met mensen praat, kom je erachter dat iedereen een bijzonder verhaal heeft. Je krijgt een compleet wereldbeeld als je alle gesprekken achter elkaar zet.” 

Wat is de waarde van schoonmaak voor jou? 

"Als schoonmaakbranche zorgen we ervoor dat onze opdrachtgevers zich kunnen richten op hun eigen kernactiviteiten. Onze medewerkers zorgen voor schone werkplekken, maar deze waarde wordt nog wel eens onderschat. Je merkt het pas als er niet is schoongemaakt. En juist dat zegt alles over de waarde van schoonmaak. Daarom is het ook zo belangrijk dat dagschoonmaak steeds meer wordt geaccepteerd. Het is tijd dat de schoonmaker meer zichtbaar wordt."

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek? 

Er zijn twee dingen waar ik me over verbaas en waarvan ik hoop dat er snel wat aan gedaan gaat worden. Wij hebben veel medewerkers in dienst die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar als ze meer gaan werken, dan worden ze daar minder van. Een hoger bruto inkomen betekent ook dat hun toeslagen worden aangepakt. Inkomensafhankelijke regelingen stoppen of worden geminderd. Mensen willen wel, maar worden gestraft. Aan de andere kant komen er mensen op gesprek die alleen maar een vinkje willen omdat ze gesolliciteerd hebben. Of ze melden zich aan maar zijn na één dag weer verdwenen. En dit alles om hun uitkering te behouden. Meer werken moet beloond worden, en tegelijkertijd moet de politiek ervoor zorgen dat er meer uitdaging komt om zonder werken een inkomen te verdienen." 

De vraag van Monique Zuure:

‘Dit jaar is Jan, een van jullie medewerkers, gekozen tot schoonmaker van het jaar.  Wat doet dit met jouw medewerker en met jullie als bedrijf ?

“Normaal is Jan de nuchterheid zelve maar hij was echt overweldigd door deze verrassing. Als hij hier op kantoor komt, staat de glimlach nog steeds op zijn gezicht. Ook bij de klanten waar hij komt wordt hij nog steeds gefeliciteerd met taart, cadeaubonnen en bloemen. Hij leeft op een roze wolk sinds die winst. Het is hartverwarmend om te zien, hij had zelf ook niet verwacht dat het hem zoveel zou doen. Natuurlijk is het voor ons fijn dat we als SVP Schoonmaak in beeld komen. Maar dat is echt bijvangst, het gaat in deze om de tien genomineerden. Het is een feest voor hen, vooral voor Jan en wij hebben daar een klein beetje op mee mogen liften.”

Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?

“Ik zou het stokje door willen geven aan Xander van de Kamp van ACS Cleaning uit Venlo. Ik ken Xander van de golfdagen van Nocore en sindsdien hebben we contact gehouden. Zo nu en dan bellen we of zoeken we elkaar op om bij te kletsen of om ervaringen uit te wisselen. Mijn vraag aan hem is:

‘Op de socials zie ik dat je een betrokken (shirt)sponsor bent van VVV Venlo uit de Eerste Divisie of Keuken Kampioen Divisie. Doe je dit omdat je voetbalfan bent, of is de investering in geld en tijd zakelijk ook interessant?”