‘Kennis ophalen en delen: dé meerwaarde als lid van Schoonmakend Nederland.’

Vereniging 12 maart 2021

‘Kennis ophalen en delen: dé meerwaarde als lid van Schoonmakend Nederland.’

Aan ambitie ontbreekt het beide eigenaren van aspirant lid Selectclean niet. ‘We willen in Nijmegen, Den Bosch, Eindhoven en Boxmeer ‘top-of-mind’ komen bij klanten en medewerkers.’ Het Udens bedrijf werd in 2012 opgericht door Edward Bevers. Als oude schoolvrienden van elkaar kennen Bart Sanders en Edward Bevers elkaar door-en-door. Sinds januari 2020 is Bart medevennoot. Met zijn achtergrond in de logistiek ziet hij behoorlijk wat overeenkomsten in de schoonmaak. Relaties opbouwen met klanten en het mensenwerk geven mij positieve energie.’

v.l.n.r. Edward Bevers en Bart Sanders (Selectclean)

Experts

Meerwaarde
We zijn lid geworden van brancheorganisatie Schoonmakend Nederland om kennis op te halen en kennis te delen. Als we zaken kunnen delen, kunnen we deze ook vermenigvuldigen, ik ben daar erg transparant in. Kennisdeling is voor ons een absolute meerwaarde als lid van een brancheorganisatie. Daarnaast biedt Schoonmakend Nederland ook juridische ondersteuning en kennisdeling in tijden van corona.’ Deze kennis vanuit de brancheorganisatie delen ze per vestiging. ‘Als aspirant lid zijn de kosten voor lidmaatschap echt aantrekkelijk te noemen. Dat helpt ons enorm. Er is een grote misperceptie van de kosten en wat het oplevert. Als je een aantal keren belt met de juridische helpdesk verdien je je lidmaatschapsgeld heel snel terug.’

Toekomstvisie
Selectclean heeft vorig jaar – ondanks corona – een 100% groei gerealiseerd. ‘We zaten in Uden in de brandhaard, maar dit heeft ons er niet van weerhouden om groei te realiseren.’ Vorig jaar januari namen ze lokaal bedrijf Liminco in Veghel over en een maand later Proper diensten uit Wijchen. ‘Ons model is een celdelingsprincipe en willen lokaal aanwezig zijn bij lokale klanten. Als specialist in de schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging proberen ze zichzelf op lokaal gebied te onderscheiden, door dichtbij klanten en medewerkers te blijven. ‘Mochten er nog schoonmaakbedrijven zijn die overgenomen willen worden, dan kunnen ze altijd bellen,’ voegt Bart glimlachend toe.

Ondernemerschap
Selectclean doet horecaschoonmaak en wast glas bij diverse hotels. ‘Omdat dit allemaal dicht is, hebben we glazenwassers doorgeplaatst naar bedrijfspanden en schoonmakers in buurthuizen maken nu kantoren schoon.’ Als alles straks weer opengaat, is het een uitdaging om personeel te vinden. ‘We hebben nu medewerkers intern doorgeplaatst, maar behalve medewerkers zijn ook klanten gebaat bij een vast gezicht. Als alles weer opengaat, hoe gaat het dan? Iedereen heeft hetzelfde probleem, omdat schoonmakers ergens anders werken.’ De flexibiliteit is daarin cruciaal en dat is ondernemerschap vindt Bart: ‘Er zal altijd behoefte zijn aan schoonmaak en veranderingen in de markt blijven er. Hoe flexibel ben je als onderneming? Ik ben niet bang voor de toekomst, het komt nu echt op ondernemerschap aan. Durven veranderen.’

Ook interesse in (aspirant) lidmaatschap van Schoonmakend Nederland?
Ga naar Aspirant lidmaatschap - Schoonmakend Nederland en ontdek alle ledenvoordelen

 

Gerelateerd