‘Vreemde eend in de bijt verovert schoonmaakmarkt’

Vereniging 19 maart 2021

‘Vreemde eend in de bijt verovert schoonmaakmarkt’

‘Wij zijn een vreemde eend in de bijt,’ vertelt Werner Hulsman (samen met zijn vrouw eigenaar van Proti Cleaning in Tilburg, aspirant lid van Schoonmakend Nederland). Vanuit klantzijde maakte hij schoonmaakbedrijven mee, die gouden bergen beloofden, maar het niet waarmaakten. ‘Daarom ben ik begonnen op de manier zoals ik vind dat je dat het beste kunt doen,’ vertelt Werner. ‘Ik kan een heel mooi verhaal houden over wat er kan, maar je medewerkers moeten die beloftes wél nakomen.’ Het geheim zit ‘m in hun totaalconcept: van materiaal tot gemotiveerd personeel.

Experts

Scherpe selectie
‘Een doorn in het oog van vele klanten zijn de wisselingen in personeel. Soms wordt hun contract niet verlengd en moet de klant weer wennen aan een nieuw gezicht.’ Daarom heeft Proti Cleaning een eigen opleidingstraject, waar medewerkers in drie weken tijd de fijne kneepjes van het schoonmaak vak leren. ‘Zo is er een scherpe selectie aan de voorkant en blijven gemotiveerde medewerkers over,’ legt Werner uit. ‘Het is een tijdrovend en duur proces, maar in de loop der tijd verdient het zichzelf weer terug. Deze medewerkers voldoen aan onze eisen én hebben passie voor het schoonmaakvak.’

Begeleiding
Naast de filtering aan de voorkant qua personeel is de indeling van de organisatie anders dan andere schoonmaakbedrijven. ‘Een zo plat mogelijke organisatie heeft mijn voorkeur,’ legt Werner uit, ‘zonder objectleiders maar wél met meewerkende voormannen en -vrouwen. Zo wordt het werk eerlijk verdeeld, de voormannen en -vrouwen poetsen mee en dat werkt fijn voor de schoonmaker. Ze worden op een positieve manier begeleid tijdens hun werk, en werken efficiënt samen.’ Zelf helpt hij in de zomervakantie ook een handje mee. ‘Zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt op de werkvloer, klanten waarderen dat enorm.’

Eigen lijn
Ook heeft Proti Cleaning een eigen lijn van schoonmaakproducten. Werner wil de beste materialen en onderzoekt continu of de gekozen schoonmaakmiddelen de beste keuze zijn voor een bepaalde locatie.  ‘Een basisschool heeft andere producten nodig dan een advocatenkantoor. Om zo perfect mogelijk met de allerbeste middelen schoon te maken, heb ik aan het laboratorium gevraagd: uit welke producten moeten reinigingsmiddelen bestaan?’ Er zijn rapporten van gemaakt en die legt Proti Cleaning bij fabrikanten neer. Zo brengen ze hun eigen private label producten op de markt. Producten, die wetenschappelijk in balans zijn. Zo zijn er tienduizend ontkalkers en heeft Werner er anderhalf jaar over gedaan om de juiste ontkalker te ontwikkelen. Dat heeft te maken met type zuur, verhouding en inwerktijd. ‘Alles moet perfect kloppen. Dit kost tijd, maar iedere dag weer profiteren onze klanten van de kwaliteit. We vinden bij Proti Products het milieuaspect enorm belangrijk. Dat begint bij jezelf en daarom hebben alle standaard schoonmaakmaterialen het felbegeerde Ecolabel. Omdat we hierbij ook gebruik maken van recycle flacons besparen we meer dan 5.000 kilo (!) plastic per jaar.’

Aanbestedingen
De branches waarin ze werken zijn heel divers, van scholen tot kappers en een voetbalclub. Door deze spreiding heeft Proti Cleaning gelukkig geen last van de coronacrisis. ‘Schoonmaak is juist veel belangrijker geworden. De essentie van hygiëne is nu voor velen zichtbaarder dan eerst. De reden dat we lid zijn geworden van Schoonmakend Nederland is de wens om in aanbestedingen mee te gaan. Het OSB-Keurmerk is de eis bij aanbestedingen. De toegevoegde waarde van het lidmaatschap is de cao-helpdesk, waar we terecht kunnen bij vragen.’

Toekomst
En zijn zoon Jordy? Die wil Werner graag opvolgen en wordt vol enthousiasme nu ingewerkt. ‘Ik werk liefst buiten en hij binnen. Dat is het grote verschil tussen ons. Ik ben blij en dankbaar dat hij het bedrijf - als de tijd rijp is - gaat overnemen. Dat geeft rust en energie om te investeren in de toekomst.’ Binnenkort openen ze een nieuwe vestiging in Vlissingen. ‘We breiden ons werkgebied uit van Noord-Brabant, Noord-Holland en Limburg tot in Zeeland, een werkgebied met nieuwe kansen en hebben er enorm veel zin in!’

Ook interesse in (aspirant) lidmaatschap van Schoonmakend Nederland?
Ga naar Aspirant lidmaatschap - Schoonmakend Nederland en ontdek alle ledenvoordelen.

Gerelateerd