'Kansen zien en pakken: Hommerson zet stap richting zorg'

Vereniging 16 maart 2022

'Kansen zien en pakken: Hommerson zet stap richting zorg'

Kansen blijven zien na een bewogen coronatijd. Dat is Nancy Hommerson ten voeten uit. Hommerson Schoonmaakbedrijf krijgt net als elk schoonmaakbedrijf midden in coronatijd te maken met arbeidsmarktkrapte en planningen die constant weer anders lopen dan verwacht. Na corona vragen we haar: waar staan jullie nu? In gesprek met een bevlogen ondernemer, die al meer dan twintig jaar samen met haar broer, Hommerson Schoonmaak leidt, over kansen blijven zien na corona. 'Hommerson Zorg is de nieuwste tak van ons bedrijf en daar ben ik trots op!'

Experts

Hoe blik je terug op 23 jaar ondernemerschap?
'Toen we begonnen was er meer tijd voor een persoonlijk gesprek en voor het schoonmaakwerk. Op een gegeven moment moesten we alles goed in kaart brengen. De markt stelde hogere eisen en werd kritischer. In die tijd zijn we ISO gecertificeerd. Zo is er meer structuur in het bedrijf en een gestage groei.'

Hoeveel medewerkers hebben jullie?
'
190.'

Hoe hebben jullie corona ervaren?
'
Veel medewerkers werden ziek, ook mensen die nooit ziek waren. Het kostte veel tijd en energie om planningen rond te krijgen. Gelukkig was de zomer best normaal, maar daarna was het weer hollen en stilstaan. Ik ben altijd positief gebleven. Ik was de coördinator binnen onze organisatie om iedereen zo goed mogelijk informeren. Je probeert je toch de hele tijd telkens weer aan te passen en alles vanuit een ander perspectief bekijken. Wat is wel mogelijk? Een enorm bewogen tijdperk, dat ik niet snel zal vergeten.'

Waar kijk je tevreden op terug?
'We hebben een online personeelsevenement georganiseerd, met een Flamingo Bingo op afstand met leuke prijzen. Je probeert er toch iets van te maken en dat is gelukt.'

Wat heb je bereikt?
'
We zijn op eigen kracht doorgegaan zonder overheidshulp. Daar ben ik trots op.'

Arbeidsmarktkrapte, hoe ervaren jullie dat?
'In sommige sectoren, zoals schoonmaak in de slagerij, is het heel lastig om mensen te vinden. Dat kost veel energie. Ik hoop dat dat snel verbeterd.'

Hoe kijk je naar de toekomst?
'We kunnen nu met behulp van een app op locatie inzicht krijgen in waar mensen zijn. Bij musea heb je een veel betere verdeling en overzicht van het aantal uren dat iemand werkt. Die technologie ontwikkelt snel. Ook schoonmaken met ozonwater zal meer worden uitgebreid, een mooie stap.'

Wat is jullie doel voor komend jaar?
'We leveren een steeds grotere bijdrage aan een circulaire economie. Zo hebben we het wagenpark vernieuwd en zijn overgestapt op elektrische auto’s,  geven een tweede leven aan onze bedrijfskleding en zamelen koffiedik in voor het telen van oesterzwammen.

Ook willen we het bedrijf verder laten groeien. Hommerson Zorg is de allernieuwste tak binnen ons bedrijf. Vanuit de gemeente kwam de vraag voor een hulp in de huishouding. Daar zijn al diverse mensen voor gevonden. Zij kunnen veel meer uren maken dan enkel een project in de avonduren. Zo blijven we kansen zien én pakken voor de toekomst.'

Gerelateerd