SVP Schoonmaak en Westlake Epoxy over aantrekkelijk werk- en opdrachtgeverschap: ‘We hebben een culturele fit’

27 september 2022

SVP Schoonmaak en Westlake Epoxy over aantrekkelijk werk- en opdrachtgeverschap: ‘We hebben een culturele fit’

Over arbeidsmarkt en carrière maken gesproken. In deze zomerse editie van Schoon. zitten we Aan Tafel met kersvers tot voorwerker gepromoveerde Shaila Kingsale én de anderhalve maand geleden gepromoveerde ambulant objectleidster Rianne Collee. Verder schuift aan Marcel van Linn, districtmanager SVP, met een verleden in verzekeringen, sales en marketing. En ook André Ponsen, directeur van het 320 medewerkers tellende SVP Schoonmaak, is van de partij.

Expert

Van André, die net als Shaila en Rianne ook als schoonmaker begon, kun je rustig stellen dat hij iedere denkbare facilitaire positie ooit heeft vervuld. Gestart op z’n zestiende tijdens de schoolvakanties in de schoonmaak van schooltjes, doorliep hij de treden van assistent rayonmanager, rayonmanager, districtmanager en tendermanager/calculator, om vandaag bij SVP helemaal in zijn element te zijn als directeur Mens en Organisatie.  

We zijn bij opdrachtgever Westlake Epoxy Office & facility coördinator Nanette van Teijlingen moet door omstandigheden helaas verstek laten gaan voor dit interviewen van harte welkom, want de relatie is hartstikke goed. André: ‘Laatst ontvingen we, buiten het dagelijks contact om, nog spontaan een compliment via de mail. Dat hoeft Westlake niet te doen, maar dat siert ze en dat is voor ons natuurlijk gewoon fijn. Een mooi signaal ook dat Shaila en Rianne de zaken hier prima op orde hebben.’ 

Ook Rianne onderstreept graag dat de relatie uitstekend is. ‘Westlake geeft ons de ruimte om topprestaties neer te zetten. Ze scheppen de condities om dat te doen en zitten ons niet op de huid als we onverhoopt eens een steekje laten vallen. De sfeer is constructief. We attenderen elkaar erop als iemand eens iets over het hoofd ziet. Wat gelukkig geen dagelijkse kost is. We zetten namelijk alles op alles om de kwaliteit hoog te houden.’ André vult aan: ‘Het is een culturele fit. Met aandacht als sleutelwoord. Goed voorbeeld is dat Westlake ons geregeld vraagt of en wat wij nog nodig hebben om ons werk optimaal te blijven doen. Dat vind ik veelzeggend.’ 

‘De cultuur hier is vergelijkbaar met die van SVP zelf’, vindt Shaila. ‘Je krijgt vertrouwen. En juist door die vrijheid voel je je nog verantwoordelijker om het iedereen naar de zin te maken. Nog een pluspunt van die ruimte die je krijgt, is dat het gezellig is. Je springt bij waar je kunt. Je knoopt eens een praatje aan. We vieren verjaardagen. Delen lief en leed. We zijn echt vrienden. Dat maakt het ook mogelijk dat je kunt zeggen waar het op staat als een collega feedback nodig heeft.’ 

Elkaar beter maken 

Het is die collegiale sfeer die past bij het zijn van een familiebedrijf. Een van de eigenschappen die SVP een aantrekkelijke werkgever maakt. Maar hoe maak je dat schaalbaar? Hoe maak je van de honderd nieuwe collega’s uit de recente overname van Schoonmaakbedrijf De Meeuwenplaat ook (vak)broeders en -zusters? Volgens André is laagdrempeligheid in contact daarbij cruciaal: ‘Je kunt me gewoon bellen. Maar je kunt het ook praktisch maken. Een voorbeeld: neem de opleidingen. Iedere kwartaal volgen ten minste twee groepen de Basisvakopleiding op het eigen kantoor in Rotterdam. Dan leer je vanzelf Dennis van de administratie kennen. Monica van personeelszaken. Bianca van de planning. Miranda van kwaliteit en de kleding. Cynthia. Dimitri. Marcel. De mensen die je anders alleen kent als de stemmen aan de telefoon of als namen in de mail. Ook als we groeien, zullen we nooit tornen aan deze laagdrempeligheid. We doen het samen. Kijken samen wat opvalt, intern en bij de klant. We durven vragen te stellen en we durven elkaar te verassen. Het zijn kleine dingen die allemaal stuk voor stuk bijdragen aan goed werkgeverschap.’  

SVP heeft dan ook geen probleem om mensen te werven. ‘Hoewel er wel wat veranderd is’, stelt Marcel. ‘Waar we eerder vijf of zes sollicitanten op één functie kregen, zijn dat er nu misschien nog maar twee. Het lukt ons nog hoor. Wel hebben we branchebreed een uitdaging.’ 

Arbeidsmarktkrapte vraagt branchebreed alle hens aan dek 

‘Wat het bedrijf slim doet, is vragen of de collega’s meehelpen met het werven van nieuwe collega’s. Onder meer via de oproepen in het personeelsmagazine én er is een aanbrengbonus’, licht Shaila toe. ‘Overigens kan ik ook zonder die bonus potentiële collega’s aanraden bij ons te komen werken. De eerdergenoemde ruimte en het vertrouwen en positieve sfeer zijn grote pluspunten.’ André: ‘En vergeet die uitstekende CAO niet. Waarmee we met het nieuwe ‘all-in’ uurtarief ook voor jongeren nog aantrekkelijker zijn geworden. Wat je in de schoonmaak als bijbaan verdient, verdien je nergens.’ 

Verlagen administratieve lasten operatie 

Voor wie nu nog twijfelt om net als Marcel destijds de overstap naar de schoonmaakbranche te maken, heeft SVP nog meer ijzers in het vuur. André: ‘We zijn een test aan het doen om te zien hoe we de administratieve last van collega’s als Shaila en Rianne en die van de districtmanagers verder kunnen verminderen, door een deel van de mailgebonden taken vanuit kantoor te organiseren. Daarmee houden zij meer tijd over voor aandacht op de werkvloer, aandacht voor de opdrachtgever en aandacht voor elkaar. Met Facility Apps slaan we een vergelijkbare, ontlastende slag.’  

‘Ook waken we ervoor dat we een talent als Rianne niet overladen met objecten in een poging om rendement langs die weg te verhogen. De kost gaat voor de baat uit. We hebben uiteindelijk, ook financieel, veel meer aan een select aantal tevreden opdrachtgevers, dan aan een grote berg die te weinig aandacht krijgt.’ 

Medewerkers in bescherming nemen 

Er zijn bovendien nog meer manieren waarop André met zijn compaan Dimitri van Vliet hun best doen om collega’s te ontzorgen. Zo is er een budgetcoach beschikbaar via de vertrouwenspersoon. Het bedrijf promoot dagschoonmaak, zodat de collega’s die jonge moeder of vader zijn, gewoon thuis met de kinderen kunnen avondeten. En opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang hopen te zitten, komen bij SVP bedrogen uit. André: ‘Als we ook maar een beetje twijfelen of het werk wel menselijk uitvoerbaar is, nemen we het niet aan. We staan stevig genoeg in onze schoenen om dat soort omzet te weigeren. We beschermen onze collega’s.’ 

Rianne: ‘Ook dat is een overeenkomst met Westlake Epoxy. Veiligheid staat hier in alle opzichten voorop. Fysieke veiligheid vaak, wat hoort bij de petrochemische industrie, maar net zo goed sociale en mentale. Dat uit zich behalve in de constructieve sfeer overigens ook nog in allerlei aardigheidjes en attenties. Bij de laatste fabrieksstop (eens in de zeven jaar wordt de fenolfabriek grondig gereviseerd) kregen we volop complimenten van Westlake en een collega-leverancier hoe we de 500 medewerkers in de festivaltenten en contractorketen hebben opgevangen. Bloemen, chocola: hier werken is meestal, maar op zo’n manier dan helemaal, écht een feestje!’

Gerelateerd