TrackJack | Hoe zit het met de controle van de Belastingdienst?

Vereniging 25 september 2023

TrackJack | Hoe zit het met de controle van de Belastingdienst?

Als lid van Schoonmakend Nederland ben je goed op de hoogte van de regels en verplichtingen die gepaard gaan met het runnen van een succesvol schoonmaakbedrijf. Een van die verplichtingen heeft betrekking op het bijhouden van de kilometers en ritten van je zakelijke voertuigen. Waarom is dit zo belangrijk en wat zijn de gevolgen als je het verwaarloost?

Samen met een van onze ledenvoordeelpartner TrackJack zoeken we uit hoe het zit en helpen we jou om aan de verplichtingen van de fiscus te voldoen.

Expert

Waarom rittenregistratie cruciaal is?

Het bijhouden van de kilometers en ritten van je zakelijke voertuigen is van cruciaal belang om te voorkomen dat je in de problemen komt met de Belastingdienst. De Belastingdienst hanteert namelijk strikte regels met betrekking tot het privégebruik van zakelijke voertuigen. Als je zakelijke voertuig meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt en je hebt de ‘Verklaring Privégebruik Auto’ ondertekend, loop je het risico op een boete en het alsnog betalen van bijtelling. En dat kan flinke financiële gevolgen hebben voor je bedrijf.

Wat controleert de Belastingdienst dan precies?

De Belastingdienst voert regelmatig controles uit om te controleren of zakelijke voertuigen zich daadwerkelijk aan de afspraken houden. Daarbij is het van belang dat er in de rittenregistratie de volgende onderdelen worden bijgehouden:

  1. Datum van de rit
    Zorg ervoor dat je de datum van iedere rit registreert.
  2. Begin- en eindtijden van ritten
    De exacte tijdstippen van vertrek en aankomst moeten worden vastgelegd.
  3. Adressen
    Het is vereist om zowel het vertrekpunt als de bestemming van elke rit te noteren. Denk daarbij dus aan straat, straatnaam, postcode en plaats.
  4. Kilometerstanden
    Registreer de begin- en eindstand van de kilometerteller van iedere rit.
  5. Karakter van de rit
    Geef aan of de rit zakelijk of privé van karakter is.

De gevolgen als je het niet goed bijhoudt

Het is van groot belang om de regels rondom rittenregistratie serieus te nemen. Als jouw schoonmaakbedrijf betrapt wordt op het niet correct bijhouden van de zakelijke kilometers en het privégebruik van bedrijfsvoertuigen, kunnen de financiële gevolgen aanzienlijk zijn. De boetes die de Belastingdienst oplegt voor het niet naleven van deze regels zijn hoog en kan een hoop extra administratieve rompslomp met zich meebrengen. Daarom is het aan te raden om proactief te zijn en ervoor te zorgen dat je rittenregistratie altijd op orde is, en dat is waar onze partner TrackJack je kan helpen.

schoonmakend-nederland-kilometerregistratie-trackjackDe oplossing voor rittenregistratie

Het handmatig bijhouden van al deze gegevens is een tijdrovende klus. Gelukkig is er een eenvoudige oplossing voor leden van Schoonmakend Nederland: TrackJack. Deze partner biedt een geavanceerd rittenregistratiesysteem dat volledig voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Met dit systeem worden automatisch al je ritten en kilometers bijgehouden, én genereert het systeem overzichtelijke rapporten die je aan de Belastingdienst kunt overleggen. 100% fiscusproof. 

Ledenvoordeel: sluit je aan bij TrackJack met flinke korting

Als lid van Schoonmakend Nederland profiteer je van een heel scherp ledenvoordeel van TrackJack om je te helpen aan deze verplichtingen te voldoen. Kies voor gemak en zekerheid met TrackJack, en laat je rittenregistratie geen zorg meer zijn. Leden van Schoonmakend Nederland krijgen € 75,- korting op de aanschaf van een van het GPS ritregistratiesysteem. Dat is bijna 40% korting! Voor het ritregistratiesyteem, installatie bij u op locatie én 1 jaar service betaal je in plaats van € 344,95 nu slechts € 269,95 (excl. btw). 

Samen zorgen we ervoor dat je zakelijke voertuigen in overeenstemming zijn met de regels van de Belastingdienst, zodat je je kunt richten op het laten groeien van je bedrijf.

Gerelateerd