#LedenInBeeld: Debby Immers–Stuijk, FAFS

Vereniging 12 september 2025

#LedenInBeeld: Debby Immers–Stuijk, FAFS

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de sector, hun ambities en een tip voor de politiek of Schoonmakend Nederland. Ook geven ze iedere publicatie ‘het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland, met daarbij een brandende vraag. Dit keer is het de beurt aan Debby Immers-Stuijk, mede-eigenaar van FAFS (Fresh and Flawless Start) in Rijen.

Expert

Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?

“Via mijn broer ben ik zo’n twintig jaar geleden in de schoonmaakbranche beland, en ik ben er tot nu toe blijven hangen. Mijn ex-partner was glazenwasser, en op een gegeven moment kreeg hij zoveel aanvragen voor werk dat we besloten het samen in eigen beheer te gaan doen. We begonnen een eigen bedrijf, en in het begin deed ik één dag per week de administratie. Na anderhalf jaar stopte ik met mijn andere baan en ging ik fulltime in het eigen bedrijf werken. Ik deed de administratie én het schoonmaakwerk. Het was een mooi bedrijf, maar de prijzen waren strak en we zijn achteraf gezien te snel gegroeid. Helaas liep het met dat bedrijf niet goed af, en ook mijn relatie liep op de klippen .

Toch hebben we samen nog een ander bedrijf opgezet. Na zo’n tien jaar heb ik samen met mijn nieuwe partner het bedrijf overgenomen en zijn we begonnen in de huidige vorm Een andere naam, nieuwe bedrijfskleding, auto’s beletterd, kortom; een professionelere uitstraling. En het bevalt goed. We moeten hard werken, maar dat wisten we van tevoren. We zijn gegroeid van 10 naar 33 medewerkers op de loonlijst. We hebben lokaal meer naamsbekendheid gekregen door bijvoorbeeld de lokale voetbalclub te sponsoren. Het zijn allemaal plannen die al een tijd op onze wensenlijst stonden!”

Wat zijn je ambities?

“We willen het grootste schoonmaakbedrijf van ons dorp worden, daar zijn we hard mee bezig. Vorig jaar zijn we ook begonnen met ruwbouw. We deden al veel mutatiewoningen voor bouwbedrijven en woningcoöperaties en merkten dat er veel vraag was naar ruwbouw. Dus we doen nu ook het sloopwerk, en dat is wel een andere tak van sport. Het leuke is dat we al veel mensen in dienst hadden die in de schoonmaak terecht zijn gekomen toen het in de bouw wat minder ging. Zij vonden het erg leuk, en nu kunnen we echt een totaalpakket aanbieden.

Het bedrijf bestaat nu uit drie sectoren: de dagelijkse schoonmaak, de specialistische reiniging en ruwbouw. Het uiteindelijke doel? We hebben altijd gezegd dat een bedrijf met rond de 40 medewerkers mooi zou zijn.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd?

“Ik ben altijd blij als we nieuwe opdrachten binnenhalen. En als we complimenten van klanten krijgen, ben ik zo trots op onze mensen. Ik vind echt dat we met elkaar iets moois hebben neergezet. Als ik bij ons bedrijf aankom en onze busjes naast elkaar zie staan denk ik: ‘Dat hebben we maar mooi opgebouwd met z’n allen’.”

Wat vind jij het mooie aan onze branche?

“Het mooiste is natuurlijk dat je iedereen blij kunt maken, want iedereen waardeert een schone omgeving. Neem bijvoorbeeld onze mutatiewoningen: soms begin je op een plek waar mensen plotseling uit hun huis zijn gezet en weet je niet waar je moet beginnen. Maar als je klaar bent en je ziet de voor- en na-foto’s, besef je hoe mooi dit werk is. Het is écht een vak. Er komt meer bij kijken dan mensen denken. Het is een branche die constant in ontwikkeling is, met nieuwe methodes en producten. Door innovaties is het werk fysiek minder zwaar, en dat is een goede verandering.”

Waarom ben je lid geworden van Schoonmakend Nederland?

“We zijn anderhalf jaar geleden lid geworden omdat we professionaliteit willen uitstralen. Niet alleen naar klanten toe, maar ook om aan medewerkers te laten zien dat we ons aan de regels houden en goed voor ze zorgen.”

Wat is de waarde van schoonmaak voor jou?

“Schoonmaak is voor mij natuurlijk op veel vlakken waardevol. Ons bedrijf is van grote waarde voor me. Het is voor mij en mijn partner een heel groot deel van ons leven; we staan ermee op en gaan ermee naar bed. We zijn altijd bezig, altijd aan het ontwikkelen. En het is waardevol werk voor de hele maatschappij. Als schoonmaak er niet zou zijn, zouden we in een ongeorganiseerde vieze bende moeten leven.

Voor onze medewerkers heeft het weer een andere waarde. Het is hun werk, en de meesten vinden het fijn om trots te zijn op wat ze doen. Laatst hadden we een grote klus, en de betrokken werknemer zou het niet af kunnen maken omdat hij ergens anders naartoe moest. Toen vroeg hij ons echt of we dat konden omzetten, omdat hij het graag wilde afmaken om zeker te zijn dat het goed zou komen. Die betrokkenheid is prachtig!”

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek?

“Er wordt al wel aan gewerkt, maar het kan nog beter: hoe men tegen de schoonmaker aankijkt. Het kan gewoon nog positiever, er mag meer reclame worden gemaakt voor de schoonmaak. En ik moet eerlijk zeggen dat het de laatste tijd wel eenzijdig wordt gepresenteerd – altijd maar de multiculturele medewerker. Laat ook af en toe een Hollandse meid zien! Verder heb ik nog een ergernis: het wordt werknemers te makkelijk gemaakt om zich ziek te melden. De huidige situatie betekent dat werkgevers er heel lang mee moeten doorgaan. Als je een klein tot middelgroot bedrijf hebt, heeft zoiets een grote impact. Ik denk dat daar iets zou moeten veranderen.”

Dan de vraag van je voorganger, Jeroen Schartzmans:

“Hoe houd jij je werknemers fit en gezond? Ik weet namelijk dat jij en je man zelf heel gezond leven, en misschien kan ik daar nog wat van leren voor mijn bedrijf. Het is een belangrijk thema!”

“Het is zeker een belangrijk thema. Ik moet eerlijk bekennen dat wij niet veel doen aan de fysieke gezondheid, omdat we veel jonge, fitte mensen in dienst hebben. Trouwens, de oudere dames zijn ook nog in prima conditie. We besteden wel veel aandacht aan de mentale gezondheid. We vinden het heel belangrijk dat onze mensen zich goed voelen op alle vlakken. We zien met enige regelmaat dat onze medewerkers tegen problemen aanlopen, en dan proberen we altijd te helpen. Soms komt er bijvoorbeeld een grote eindafrekening van elektriciteit. Dan kijken we of we het in termijnen kunnen regelen of we schieten het voor. Het is belangrijk dat werknemers rust hebben en geen stress. Elke vrijdagmiddag hebben we ook een borrel om even met elkaar bij te praten en contact met elkaar te houden. We willen ze graag bij ons houden.”

Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?

“Ik wil het stokje doorgeven aan René van Vastenhoven van schoonmaakbedrijf Breedweer. Ik ben benieuwd wat hij doet voor het behoud van zijn medewerkers. Hoe zorgt hij ervoor dat ze bij het bedrijf blijven?”

Gerelateerd