‘Schoonmaak een toffe branche? Reken maar!’

Vereniging 30 april 2021

‘Schoonmaak een toffe branche? Reken maar!’

Als je het Eurovisie Songfestival mag gaan schoonmaken, mag je met recht zeggen dat je hoort bij de top in schoonmaakland. Toch blijven broer en zus Michael en Marissa Bakker van aspirant lid Bright (Media) Cleaning de bescheidenheid zelve. ‘We beseffen eigenlijk nu pas hoe groots het is wat we doen. Als je doet waar je goed in bent, ga je gewoon door zonder jezelf constant op de borst te kloppen. We zijn betrokken bij onze medewerkers, leveren bedrijfsschoonmaak en specialistische schoonmaak bij media objecten en doen dit met veel plezier,’ vertellen broer en zus Bakker, die beiden schoonmaak met de paplepel ingegoten kregen.

Experts

Vaders visie
‘Onze vader had in de jaren ‘70 een schoonmaak- en beveiligingsbedrijf: BSH Diensten (Bakker Schoonmaak- en Huismeesterdiensten),’ vertelt Michael . Tijdens zijn studententijd ging op zestienjarige leeftijd toch het bloed waar het niet gaan kon. In de vakanties maakte hij schoon op diverse locaties en van het een kwam het ander.

Zijn zus Marissa werkte als fotograaf, maar in 2008 gaat ook zij een actieve rol spelen in het bedrijf. ‘Onze vader werd ziek en hoewel het een droevige tijd was, wilden we wel graag het bedrijf voortzetten vanuit zijn visie.’

Medewerkers zijn dan ook onderdeel van de familie. Omdat Michael al vanaf zijn zestiende bekend is met wat er op de werkvloer speelt, kan hij zich goed inleven in ‘zijn’ mensen. ‘We hebben heel gemotiveerd personeel, dat schoonmaak tot in de puntjes verzorgt en zijn gelijkwaardig aan hen. Zo hebben we regelmatig persoonlijk contact en helpen hen ook privé weleens  waar nodig. Marissa:  ‘Dat helpt om de klant tevreden te houden. We gaan lange termijn relaties aan met onze klanten; dat werkt goed. Zo heeft de klant een vast en bekend gezicht en wij kunnen de kwaliteit leveren die zij vragen.’

Toen corona kwam, dacht iedereen dat Bright Cleaning het superdruk zou hebben. Niets was minder waar. ‘Schoonmaak is het eerste dat eraf gaat in het kostenplaatje, dan moet je je extra bewijzen. Daar helpt gemotiveerd personeel bij. Het is jammer dat het vak soms ondergewaardeerd wordt. Pas als mensen zien waar je mee bezig bent en hoeveel er bij komt kijken, komt de waardering.’

'Het is meer dan schoonmaak, je raakt gehecht aan projecten, er zit heel veel passie in.'

Vereerd
‘We krijgen een nieuw logo, kleding en autobelettering,’ vertelt Marissa. Dit doen ze in aanloop naar het Eurovisie Songfestival. Trots vertelt ze: ‘We zijn door de NOS zelf benaderd, omdat we al bij veel grote tv-shows, zoals The Voice of Holland en Dance Dance Dance, de schoonmaak uitvoeren. Nu voelen we ons extra vereerd dat we dit grote project ook mogen doen. En het is meer dan reguliere kantoorschoonmaak. Het is essentieel dat alles dat je op het scherm ziet, blinkt. ‘Het moet 100% in detail gebeuren.’

Daar is flink wat werk voor nodig. Er zijn 26 dagen achter elkaar schoonmakers nodig. ‘En het is belangrijk dat hier telkens dezelfde schoonmakers werken. Ze zijn echt een aanvulling van de crew, lossen noodsituaties op en bijvoorbeeld een piano, gitaar en hoogglans vloeren moeten echt blinkend schoon zijn ,’ zegt een trotse Michael.

Naast dit grote project, maken ze ook op kantoren, trappenhuizen, horeca, zwembaden en festivals, zoals Lowlands, ADE en Down the Rabbit Hole, schoon. ‘Dat laatste is echt full service schoonmaak. Zo moet je naast de reguliere werkzaamheden bij de artiesten ook controleren of alle lampen het doen en of er drankjes moeten worden bijgevuld. Daardoor ontzorgen we de klant van A tot Z.’ Mensen denken er soms makkelijk over, maar er zijn veel uur voor nodig. ‘Dat vertrouwen is er wel nu gelukkig. Het is fijn als klanten snappen dat je net dat stapje extra moet doen en dat daar een prijskaartje aan hangt.’

‘Onze vader is nu 71, maar als hij in Nederland is, dan smeekt hij ons bijna, mag ik meehelpen?’

Schoonmaak tof? Zeker weten!
‘We zijn één team, allemaal gelijk, gemotiveerd en enthousiast,’ legt Michael uit. ‘In het begin denken jongeren ‘Schoonmaak? Dat is toch saai? Maar als ze zien op wat voor plekken ze komen, van Lowlands tot The Voice of Holland, dan denken ze meteen: wat tof! Ik kom op plekken waar anderen niet komen en kan doen wat ik vet vind.’ De leidinggevenden bij Bright Cleaning leiden hun medewerkers zelf op zodat elk personeelslid volgens hetzelfde protocol werkt. 'We zijn altijd op zoek naar nieuw gemotiveerd personeel,' voegt Marissa toe.

Aspirant lid
‘In de coronatijd was iedereen onzeker, niemand wist waar ze aan toe was. We zijn toen aspirant lid geworden om meer informatie te krijgen over hoe we het in de schoonmaak moesten doen tijdens deze crisis. ‘We beseffen steeds meer dat we voor heel veel informatie bij Schoonmakend Nederland terecht kunnen,’ vertelt Marissa. ‘Als er iets verandert en we hebben een vraag, dan is het fijn om te bellen en tijd te besparen. Zo kunnen we doen waar we het beste in zijn, expertise in schoonmaak. Juist die kwaliteit is belangrijk om uit te stralen en dat kan nu we aspirant lid zijn.’

Ook interesse in het (aspirant) lidmaatschap?
Ga naar Aspirant lidmaatschap - Schoonmakend Nederland en profiteer van alle ledenvoordelen.

Op zoek naar een afwisselende baan in de schoonmaak?
Neem dan contact op met Bright Cleaning via info@brightcleaning.nl

Gerelateerd